Minder maatschappelijke regelgeving begint bij topmanager
26 juni 2008 -
"De cultuur aan de top bij bedrijven en instellingen speelt een belangrijke rol bij de maatschappelijke behoefte om het aantal regels en het toezicht hierop fors terug te dringen. Regels en richtlijnen ontstaan vaak als reactie op een incident dat grote maatschappelijke of economische beroering wekt."
Dit alles tenminste volgens het rapport `Hypegiaphobia´ van KPMG, zo schrijft Financieel Management. Volgens het rapport is het voorkomen van incidenten en ongewenst gedrag geen kwestie van regels, maar van vertrouwen, integriteit, cultuur en ethiek, met name aan de top van organisaties. |
Vertrouwen
Met het rapport wil KPMG een bijdrage leveren aan de zoektocht naar een nieuwe balans tussen de toenemende regelgeving en een cultuur die ruimte geeft voor vertrouwen. In het creëren van zo’n omgeving vormen politici, toezichthouders, bestuurders, commissarissen en accountants de belangrijkste partijen. Commissarissen moeten volgens KPMG bijvoorbeeld meer instrumenten in handen krijgen om hun toezichthoudende rol te kunnen uitoefenen en cultuur, ethiek en integriteit aan de top te kunnen meten.
Nieuwe leiders Maar ook de bestuurders van de toekomst, jonge mensen die op dit moment een MBA-opleiding volgen, moeten zich nu al bewust worden van integriteit, cultuur en ethiek en in een vroegtijdig stadium een eigen waardesysteem leren ontwikkelen. Ruimte geven aan vertrouwen is cruciaal voor het terugdringen van het aantal regels.
Bron:Financieel Management