26 juni 2008 -
Werkgevers doen er goed aan zich meer te concentreren op het werkplezier van hun medewerkers dan op het verminderen van de werkdruk. Dat laatste kan wel helpen om een burnout te voorkomen, maar niet om een medewerker bevlogen te maken.
Dit blijkt uit recent promotieonderzoek van Dr. W. van Rhenen, Chief Medical Officer van ArboNed, aan de Universiteit van Amsterdam. Het is een belangrijke conclusie, omdat bevlogen medewerkers een positieve bijdrage leveren aan de winst, verkoop, kwaliteit en klanttevredenheid.
Energie
Van Rhenen onderzocht twee jaar lang honderden midden- en hogerkader managers. Uitgangspunt van het onderzoek was de energie van de medewerker. Deze energie heeft een waarde die varieert van het minimum (burnout) tot het optimum (bevlogenheid). Doel van het onderzoek was te laten zien wat het effect is van enerzijds de belastende elementen in het werk, zoals werkdruk (stressoren) en anderzijds de elementen die het werkplezier bevorderen (motivatoren).
Positieve benadering
Zoals verwacht kan een burnout worden voorspeld door een hoge score op stressoren en een lage score op motivatoren. Het omgekeerde is niet waar: een lage score op stressoren heeft niet direct invloed op de bevlogenheid van de medewerker. Een hoge score op motivatoren ofwel job resources heeft dit duidelijk wel. Daarom pleit Van Rhenen voor nadruk op energiebronnen in het werk in het onderzoek gemeten als: de sociale steun van collega's, autonomie, ontwikkelings- en ontplooiingskansen en het krijgen van feedback.
Denkshift
Van Rhenen: "Voor veel organisaties vormen de medewerkers het hart van de bedrijfsvoering. Toch wordt bij het welzijn van die medewerkers nog te vaak gedacht in termen van ziekte, (on)gezondheid en (ongezonde) leefstijl. Het is hoog tijd voor een shift in het denken. Een benadering vanaf de positieve kant, het werkplezier, levert organisaties aantoonbaar meer resultaat op. Alleen bevlogen medewerkers zullen excellent presteren."
Direct effect
Het resultaat van bevlogen medewerkers is direct zichtbaar. Als een medewerker de juiste motivatoren ofwel job resources heeft, voelt hij zich betrokken. Dat geeft committent voor de organisatie, een lager ziekteverzuim en een hogere intentie om te blijven - belangrijk in een krappe arbeidsmarkt . Van Rhenen: "Bevlogenheid is letterlijk besmettelijk: het heeft ook een positief effect op de collega's. Een bevlogen manager trekt een hele afdeling omhoog en neemt die positiviteit zelfs mee naar huis. Bovendien kan een organisatie met bevlogen medewerkers betere resultaten boeken, op omzet en winst, kwaliteit en klanttevredenheid."
'Doel van het onderzoek was uiteraard de promotie.
De promovendus onderzocht iets dat reeds zeer lang bekend is aan leidinggevenden. Ik meen dat ook generaals als Juluis Ceasar er al over schreven. ''Hoe meer je doet, hoe meer je kan.'' is de bijpassende mantra. Dagelijks toegepast vanaf 1972.
Maar wel aardig dat er nu iemand op promoveert.
Ton
|
|
26
-
06
-
2008
|
14
:
39
uur
Onderzoek? Nou tja, iedereen die werkt kan dit toch bevestigen! Of sla ik de plank nu mis?
Jammer alleen dat veel bedrijven dit slechts als policy of als kreet gebruiken in vacatureteksten maar in de praktijk toch bitter weinig doen om het personeel plezier aan het werk te laten beleven. Integendeel zelfs de manager is vaak diegene die het plezier of de voldoening die je wilt beleven aan het werk de grond in boort.
Bedrijven die door hebben dat medewerkers toch vooral, plezier en voldoening aan het werk willen beleven zullen uiteindelijk minder last hebben van verloop en zodoende ook een voorsprong kunnen nemen op concurrenten die dergelijke essentiële aspecten vergeten.
De stess die voortvloeit uit werkdruk is van geheel andere aard dan psychische stress die veroorzaakt wordt door de handel en wandel van de leidinggevende(n). De stress uit werkdruk is een soort positieve stress waar je zelfs energie uit kunt putten terwijl de strees door de stijl van leidinggeven of bedrijfsvoering juist ervoor zorgt dat frustraties zich kunnen opbouwen met soms desastreuze gevolgen. Deze gevolgen beperken zich niet tot de werknemer zelf maar hebben een nadelige invloed op het gehele bedrijf uiteindelijk.
Een manager of leidinggevende die goed functioneert weet dat en stimmuleert die werksfeer in positieve zin en doseert de werkdruk tot het maximaal haalbare.
Over- en onderdosering van werklast zorgt voor kwaliteitsverlies en demotivatie/frustratie.
Dat is toch allemaal niet zo bijster nieuw lijkt me, dat daar onderzoek naar gedaan moest worden. Nou ja, ik gun het de promovendus wel en het is goed om daar regelmatig aandacht aan te besteden. Er zijn nog altijd genoeg mensen aan de macht die terug willen naar de toestanden van de industriële revolutie en het is goed dat anderen hen op het rechte pad houden.
Groet,
Ton
R. Bos
|
|
1
-
07
-
2008
|
14
:
10
uur
Het betreft een onderzoek onder midden- en hoger kader managers. Het is maar de vraag of de conclusies ook een op een vertaald kunnen worden naar ''gewone'' medewerkers.
Ik denk dat het wel een combinatie moet zijn. Bevlogenheid stimuleren zonder iets aan de werkdruk te doen, maakt dat een manager weliswaar naar huis gaat met positiviteit, maar dáár moet constateren dat iedereen al in bed ligt...
Met niet minder enthousiaste groet, John Vrakking | Gewoon lekker je werk doen.