zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Direct contact met manager effectief tegen ziekteverzuim

24 juni 2008 - Leidinggevenden spelen een cruciale rol bij het terugdringen van verzuim. Dat blijkt na rondvraag bij een aantal grote verzuimverzekeraars, zo weet MD Weekly. De ziekmeldingsprocedure van de eigen medewerkers is bij die verzuimverzekeraars dan ook strak geregeld.

Die procedure behelst meer dan alleen voldoen aan de wettelijke vereisten van de Wet verbetering Poortwachter. Bij Achmea bijvoorbeeld moeten medewerkers meer doen dan alleen een telefoontje plegen en mee te delen dat ze ziek zijn. Medewerkers moeten hun leidinggevende verzoeken om betaald verlof bij verzuim. Volgens Jack Buckens, directeur Achmea Sociale Zekerheid, is het eerste contact belangrijk om de oorzaak van het verzuim te achterhalen. Ook meent hij dat extra aandacht voor de zieke werknemer duidelijk het herstelproces bevordert. 



Direct contact

Bij De Goudse zijn de managers en medewerkers ook zelf verantwoordelijk voor het verzuim en arbeidsongeschiktheid. Ook daar draait het om snel, direct en persoonlijk contact. Volgens woordvoerder Carien Vleeskruier wil de De Goudse snel helder hebben wat er aan de hand is, hoe lang het verzuim gaat duren en wat er gedaan kan worden om het herstel te bespoedigen.


Bron: Assurantie Magazine, MD Weekly
 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Flexibele werknemers maken meer winst
 Vijf tips om effectief om te gaan met verzuim
 Goed gesprek helpt tegen ziekteverzuim
 Minder ziekteverzuim door eigen verantwoordelijkheid arbobeleid
 
 
reacties
 
A Stuijt  |   | 
24-06-2008
 | 
07:30 uur
Wisten we in 1978 al. Leuk dat 't alweer wordt uitgevonden. We hebben indertijd een soort ''ombudsman'' ingesteld (Zweeds bedrijf) die elke zieke bezocht (niet iedereen had toen telefoon, GSM bestond niet) om te praten over omstandigheden van verzuim. Dat leidde toen tot een jarenlopend programma van verbeteren van de werkplekken. 't verzuim in de fabriek was na een jaar al lager dan op kantoor. De ombudsman, een electricien die in ploegendienst werkte, is omgeschoold tot person eelschef en heeft HBO gehaald.
Ad de Beer  |   | 
24-06-2008
 | 
10:39 uur
Wat is de nieuwswaarde?
Dit was de vorige eeuw al bekend.
Bewijst alleen maar hoe langzaam sommige sectoren ontwikkelinhgen oppakken.
A Stuijt  |   | 
24-06-2008
 | 
12:24 uur
@ Ad de Beer.Langzaam, dat ook. Maar het bewijst ook dat wat in 1954 al goed beleid was, het ook nu nog steeds kan zijn. Saai werk, goed management. Hoe saaier en ouderwetser, te beter! Moet vooral consistent en consequent gedaan worden. En: mensen houden van zekerheden, zorg dat ze die hebben! Als ik me ziek meld, kan het zijn dat de grote baas zelf even komt vragen wat er misschien loos is met me. Kijk, da's mijn baas!
Ron Ladage  |   | 
3-07-2008
 | 
13:22 uur
Bij Achmea bijvoorbeeld moeten medewerkers meer doen dan alleen een telefoontje plegen en mee te delen dat ze ziek zijn. Medewerkers moeten hun leidinggevende verzoeken om betaald verlof bij verzuim.
Deze regel triggerde mij in het artikel. Achmea van de verzekeringen, die anders denkt dan de wet zegt, wat origineel.
Je moet dus vragen om betaald verzuimverlof en wanneer de leidinggevende dat niet goed vindt, wat gebeurd er dan?
Ja Ad de Beer en A. Stuijt al jaren zijn er bedrijven die een goed beleid hebben, gelukkig maar.
Juist de rol van de direct leidinggevende is van groot belang, vaak is hij/zij ook de oorzaak van het ziekteverzuim, dus logisch om hen verantwoordelijk te maken. Maar wel hopen dat er een goede controle op het beleid is, want een ziekmakende leidinggevende is geen garantie voor een lager ziektebeleid.
Het is eigenlijk te gek dat we nog steeds dit soort artikelen nodig hebben om een bedrijf te laten zien hoe het moet.
Ton  |   | 
3-07-2008
 | 
19:12 uur
Op zich spreekt natuurlijk veel voor het contact met diegene die verzuimt.

Echter wat van belang is, is waarom dat iemand verzuimt.

Die reden moet je zien te achterhalen en daarvoor moet een oplossing komen of simpelweg accepteren dat iemand simpelweg ziek is.

Prima als de baas even informeert en desnoods een beetje dwingt om te hervatten.
Als hij dan ook maar open staat voor alle zaken die leidden tot verzuim en grijs verzuim en meedenkt in het zoeken naar oplossingen.

Ik ken mensen die worden door hun leidinggevende simpelweg de grond in geboord, gekleineerd, en vals beschuldigd. Dit eindigd meestal altijd in ziekteverzuim. Als de baas dan dwingend informeert waarom jij alweer ziek bent en je geeft aan dat het door hem komt en het blijkt dat het niet bespreekbaar is dan heb je weinig aan zo'n baas, met hoeveel plezier je je werk ook zou doen.



REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10