Drie technieken om uw roi te berekenen en te verbeteren
24 juni 2008 -
Slechts één op de vijf marketeers gebruikt meetmethoden als roi of net present value om het effect van zijn werk te berekenen. Ruim de helft geeft toe dat hun vaardigheden om dit effect te meten nog niet zo is ontwikkeld als het hoort te zijn.
Maar marketeers kunnen drie technieken benutten om de return of investment (roi) van hun marketingactiviteiten te berekenen en te verbeteren. Dat blijkt uit het onderzoek `2005 marketing roi and measurement benchmark study`, verricht door Lenskold Group en MarketingProfs.com, zo meldt MD Weekly.
Moeilijkheden
Een van de moeilijkheden bij het berekenen van roi is het kiezen van de getallen die in de berekening worden opgenomen. Zo zijn er talloze manieren om te bepalen wat er moet worden verstaan onder `leads`. Bovendien is er altijd spanning tussen doelen op korte termijn, zoals de jaarlijkse targets om investeerders tevreden te stellen, en doelen op langere termijn, zoals duurzame groei van de merkwaarde.
Drie technieken:
1. `Structural equation modeling`
Hiermee wordt geanalyseerd waardoor de roi hoog of laag is
2. Historische analyses
Deze helpen de relatie te bepalen tussen marketingactiviteiten en financiële resultaten
3. In-market experimenten
Hiermee kan worden berekend hoe de roi kan stijgen.
, MD Weekly
De betekenis van ROI is volgens mij langzamerhand gewijzigd in Return on Influence
of wel hoeveel invloed kun je uitoefenen op degene met een gerespecteerde opinie, die anderen kunnen beinvloeden je producten of diensten te kopen of af te nemen