23 juni 2008 -
Vertragingen, gecancelde reizen, drukte op vliegvelden, snel stijgende kosten en tijdrovende controles: allemaal redenen waarom Amerikaanse en Britse managers zakenreizen steeds vaker (proberen te) vermijden.
Dat blijkt uit onderzoek van de U.S Travel Industry Association. Het afgelopen jaar hebben managers al 41 miljoen reisjes minder gemaakt (waarvan twaalf miljoen vakantiereizen). Zowel vliegmaatschappijen, hotels en restaurants voelen dat in hun portemonnee.
Tijdrovend
Uit het onderzoek kwam tevens een diep verankerde woede naar voren – vooral onder frequentie reizigers - over de staat van het Amerikaanse vliegnetwerk. Bijna acht van de tien vindt dat het systeem grondige verbetering behoeft. Ze vinden vooral dat de maatschappijen geen rekening houden met de enorme hoeveelheid tijd die een vliegreis in beslag neemt.
Minder entertainment
De Britse afname van zakelijke trips wordt overduidelijk in de laatste cijfers van reisbureau Hogg Robinson. In hun laatste jaaroverzicht wordt gewaarschuwd voor de gevolgen van de bezuinigingen van – vooral financiële instellingen – op uitjes en reizen. Ook taxibedrijven en evenementenbureaus voelen de gevolgen van die bezuinigingen.