23 juni 2008 -
Merken ondervinden momenteel zoveel kritiek en ander commentaar via consumer generated information dat het nodig is te werken aan de factoren die een merk geloofwaardigheid geven.
Volgens Pete Blackshaw van Nielsen Online zijn zes factoren bepalend voor geloofwaardigheid. MD Weekly vat samen:
1. Vertrouwen
Dit is misschien wel de belangrijkste factor voor geloofwaardigheid, omdat hieronder impliciet eigenschappen vallen als zelfvertrouwen hebben, betrouwbaar zijn en geloven in de eigen prestaties. Parallel aan vertrouwen wekken lopen zaken als eerlijkheid, ethiek en consequent en voorspelbaar zakendoen.
2. Authenticiteit
Dat wat overkomt als echt, oprecht en waar. Vooral in de digitale wereld zijn deze factoren van belang, aangezien consumenten weten dat feiten gemanipuleerd kunnen worden.
3. Transparantie
Een merk is transparant als alle informatie erover toegankelijk en begrijpelijk is, er niets wordt achtergehouden en er geen geheimen zijn.
4. Kunnen luisteren
Oftewel benaderbaar zijn en uitnodigen tot discussie.
5. Responscapaciteiten
Respons op commentaren, klachten en vragen moet snel en duidelijk zijn.
6. Bevestiging
Een collectief uitgedragen `waarheid` rond een merk, die opinies, aanbevelingen, reviews en blogs verwerkt en mee laat tellen.
, MD Weekly