19 juni 2008 -
Een duidelijk vastgesteld en omschreven reisbeleid kan bedrijven tot wel acht procent schelen op hun totale reiskosten. Het stimuleren van de naleving ervan door reizigers hiervan resulteert in nog eens een besparing van twaalf procent.
Dit blijkt uit onderzoek van Carlson Wagonlit Travel (CWT) onder ruim 6.500 travelmanagers van een brede selectie bedrijven en reizigers.
Besparen
De meeste besparingen zijn te realiseren door het vooraf boeken van vluchten (bij minimaal 2 weken voor vertrek kan het voordeel oplopen tot 50 procent van de ticketprijs); de aanschaf van vliegtickets met beperkende voorwaarden (gemiddelde besparing 24 procent); het selecteren van voorkeursleveranciers in plaats van werken met een mix van leveranciers op basis van de "laagste prijs" (besparing gemiddeld 23 procent op vluchten en vijf tot veertien procent op hotels) en niet-complexe reizen zoveel mogelijk boeken via een online boekingstool.
Effectief reisbeleid
Het onderzoek beschrijft ook een aantal succesfactoren die bijdragen aan een effectief reisbeleid. Belangrijk is dat het reisbeleid gedragen wordt door het management, het beleid goed communiceert en de naleving ervan stimuleert binnen alle geledingen van het bedrijf. De richtlijnen van het reisbeleid moeten voor reizigers helder zijn geformuleerd en daarnaast moet er duidelijkheid zijn ten aanzien van de consequenties als men de reisbeleidsregels naast zich neerlegt. Door middel van indicatiemaatstaven en rapportages wordt inzichtelijk wie zich niet aan het reisbeleidsregels houdt zodat gerichte maatregelen kunnen worden genomen ter correctie en verbetering.