Vier aanwijzingen dat werven niet meer is zoals het was
19 juni 2008 -
Werving en selectie is aan veranderingen onderhevig. Dat concludeert ook Lou Adler, president van de Adler Group op 6Minutes.be. Hij schuift vier trends naar voren die maken dat rekruteren niet langer zal zijn wat het in het verleden was.
1. Narrowcasting
‘Narrow casting’ (het heel gericht focussen op een welbepaalde doelgroep) wint sterk aan belang in de advertentiewereld. Dat geldt ook voor de rekruteringsboodschap waarbij zoekoptimalisatie, gedragsmarketing, talent hubs en micro-sites, betalen per klik en dergelijk zullen moeten ingeschakeld worden om het juiste publiek te bereiken.
2. Zoekmachineoptimalisatie
Wanneer kandidaten niet in een banensite maar via een zoekmachine een werk zoekt, moeten de vacatures bij de eerste zoekresultaten verschijnen, willen zij gezien worden. Dat vraagt van de werver dat hij een expert wordt in ‘key words, meta tags en search engine optimization’.
3. Opkomst van sociale netwerken
In vergelijking met vorig jaar is ‘netwerking’ nog toegenomen als kanaal om een vacature in te vullen, meer dan 70 procent van de rekruteerders in de VS doet er vandaag een beroep op, zo blijkt uit een recent onderzoek. Het belang van LinkedIn, gecombineerd met Facebook, MySpace en enkele andere niche sociale netwerken mag dan ook niet onderschat worden.
4. Betere meetmethodes
Verder zal het belang van betrouwbare metingen, begroting en planning van de werkkracht nog aan belang winnen. Dat alles gaat er toe leiden dat rekruteerders partners worden van hun klanten en consultants voor hun kandidaten.
Bron:6Minutes