18 juni 2008 -
Medewerkers leren meer van hun werk dan van een dure cursus. Naarmate ze meer trainingen volgen, zijn ze positiever over bijvoorbeeld efficiëntie en resultaatgerichtheid. Maar als ze bovendien in een 'stimulerend leerklimaat' werken, oordelen ze nog positiever.
Bij zulke bedrijven hebben medewerkers veel contact met elkaar, met andere afdelingen en zelfs met andere organisaties. Een en ander blijkt uit onderzoek van Intermediair onder bijna 10.000 werknemers van iets minder dan 50 bedrijven. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau SatisAction en de Universiteit van Tilburg.
Meerwaarde
De resultaten suggereren dat het een organisatie beter kan investeren in een stimulerend leerklimaat dan in trainingen. Maar volgens Marianne van Woerkom, docent personeelswetenschappen aan de Universiteit van Tilburg, hebben trainingen wel meerwaarde. "Het kan inspirerend zijn om je werk eens van een afstand te bekijken. Het nadeel van trainingen is het incidentele karakter en dat het geleerde vaak slechts beperkt in de praktijk wordt gebracht." Doordat een stimulerend leerklimaat als het goed is een permanent karakter heeft, is het effect ervan groter. Werknemers in zulke organisaties denken volgens de onderzoeker meer buiten de gebaande paden en zijn creatiever. Bovendien proberen ze fouten minder snel te verdoezelen en geven ze elkaar vaker eerlijke feedback.
Bron:Intermediair