zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijven moeten nu al écht duurzaam ondernemen

18 juni 2008 - Veel bedrijven geven aan duurzaam te ondernemen, maar in de praktijk blijkt dat veel van deze bedrijven het vooral roepen, maar niet doen. En dat is een gemiste kans, aldus consultancybureau Arthur D. Little op Marketing Online.

Wat uit onderzoek blijkt is dat het bij grote ondernemingen vooral gaat om de belangen van de aandeelhouders en die vinden duurzaam ondernemen op dit moment nog niet zo belangrijk. Als aan slechts enkele oppervlakkige eisen is voldaan, vinden ze het prima. En dat is jammer want duurzaam ondernemen is nu nog een gat in de markt. Het is volgens het bureau een kans om op een competievere manier zaken te doen en de aandacht te trekken van investeerders die inzien dat milieubewust vriendelijk opereren een indicatie van succes op de langere termijn kan zijn. 



Wetgeving

Wetgeving, regulering en de vraag van consumenten hebben slechts geleid tot een oppervlakkige verandering van het gedrag van ondernemingen. Alleen als de wetgeving van invloed is op de kosten die ondernemingen maken, is het echt van invloed op de handelswijze.
Consumenten hebben weinig weet van de wetgeving en volgen niet op de voet welke stappen een onderneming neemt als het gaat om duurzaam ondernemen. Consumenten richten zich op de informatie die hen toekomt via de media. Ze blijken een zwakke kracht als het gaat om het duurzaam ondernemen te stimuleren. 

Economische belangen

Maar uit het onderzoek van Arthur D. Little blijkt dus dat er een nu wel degelijk een besef bij internationale investeerders is te ontdekken: er valt veel waarde te genereren bij duurzaam ondernemen. Het blijkt dus dat de economische belangen van de investeerders en en duurzaam ondernemen dus op termijn hand in hand zullen gaan. Het bureau adviseert bedrijven zich nu met duurzaam ondernemen bezig te gaan houden, want nu kan men nog een onderscheidend vermogen creëren. Straks is het laat, want dan doet iedereen het al.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 MVO: vooral voor beter imago
 MVO is vooral tactische keuze
 Bedrijven overstag voor MVO-verslag
 Drie manieren om verantwoord te ondernemen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10