18 juni 2008 -
Veel bedrijven geven aan duurzaam te ondernemen, maar in de praktijk blijkt dat veel van deze bedrijven het vooral roepen, maar niet doen. En dat is een gemiste kans, aldus consultancybureau Arthur D. Little op Marketing Online.
Wat uit onderzoek blijkt is dat het bij grote ondernemingen vooral gaat om de belangen van de aandeelhouders en die vinden duurzaam ondernemen op dit moment nog niet zo belangrijk. Als aan slechts enkele oppervlakkige eisen is voldaan, vinden ze het prima. En dat is jammer want duurzaam ondernemen is nu nog een gat in de markt. Het is volgens het bureau een kans om op een competievere manier zaken te doen en de aandacht te trekken van investeerders die inzien dat milieubewust vriendelijk opereren een indicatie van succes op de langere termijn kan zijn.
Wetgeving
Wetgeving, regulering en de vraag van consumenten hebben slechts geleid tot een oppervlakkige verandering van het gedrag van ondernemingen. Alleen als de wetgeving van invloed is op de kosten die ondernemingen maken, is het echt van invloed op de handelswijze.
Consumenten hebben weinig weet van de wetgeving en volgen niet op de voet welke stappen een onderneming neemt als het gaat om duurzaam ondernemen. Consumenten richten zich op de informatie die hen toekomt via de media. Ze blijken een zwakke kracht als het gaat om het duurzaam ondernemen te stimuleren.
Economische belangen
Maar uit het onderzoek van Arthur D. Little blijkt dus dat er een nu wel degelijk een besef bij internationale investeerders is te ontdekken: er valt veel waarde te genereren bij duurzaam ondernemen. Het blijkt dus dat de economische belangen van de investeerders en en duurzaam ondernemen dus op termijn hand in hand zullen gaan. Het bureau adviseert bedrijven zich nu met duurzaam ondernemen bezig te gaan houden, want nu kan men nog een onderscheidend vermogen creëren. Straks is het laat, want dan doet iedereen het al.
Bron:Marketing Online