zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Collina inspireert ook managers

17 juni 2008 - Wie de laatste vijftien jaar het Europese voetbal zelfs maar een beetje gevolgd heeft, kent scheidsrechter Pierluigi Collina. De Italiaanse topscheidsrechter ging twee jaar geleden met pensioen en werd ambassadeur bij MasterCard, financieel adviseur en CEO-coach.

En dat laatste maakte hem graag gezien in managementkringen, weet Express.be. "Omdat er vele parallellen bestaan tussen het scheidrechtersvak en dat van bedrijfsleider," aldus de Italiaan. "Ook zakenmannen moeten snel een beslissing nemen, vaak onder het oog van hun waakzame medewerkers. Dat creëert meestal stress. Belangrijke beslissingen hebben verstrekkende gevolgen. De karakteristieken zijn dus ongeveer dezelfde." 



Positieve relatie

"Zowel ik met de spelers op het veld, als de zakenman in zijn bedrijf, zijn verplicht om menselijke relaties op te bouwen. Wanneer de relatie goed is, wordt een beslissing gemakkelijker aanvaard, niet enkel omdat ze juist is, maar veelal omdat de relatie positief is." 

Persoonlijke aanvaarding

Volgens Collina bevat leiderschap ook een kwaliteit die niet altijd begrepen wordt. "Het ultieme doel voor een scheidsrechter moet zijn dat hij wordt aanvaard, zelfs wanneer hij het niet bij het rechte eind heeft. Wie daarin slaagt, weet dat de spelers hem vertrouwen. En wie vertrouwen heeft in iemand anders, zal diens beslissingen ook aanvaarden, zelfs als hij er nu en dan naast zit. Je wordt niet geaccepteerd omdat je de scheidsrechter bent, maar om wie je bent. En dat geldt evenzeer voor een manager. Je kan niet eisen te worden aanvaard omdat je toevallig CEO bent. Je wordt aanvaard omdat je bewezen hebt dat jouw manier van leidinggeven aan het bedrijf correct is." 

Respect

Een ander belangrijk gegeven is respect. "Het (voetbal-)spel moet respect krijgen. Van spelers, tegenstanders, toeschouwers en ook van de scheidsrechters. In de zakenwereld is dat niet anders. Respect voor het bedrijf is cruciaal. Van je werknemers, je klanten, je concurrenten. En om alles via de regels te laten verlopen is respect nodig."


Bron: Financial Times, Express.be
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Wat managers kunnen leren van Barack Obama
 Manager kan heel wat leren van dirigent
 Manager kan veel leren van apen
 Wat managers kunnen leren van acteurs en musici
 Managers kunnen leren van orka's
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10