zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Managers worstelen met roddelende avatars

16 juni 2008 - De opkomst van Web 2.0 met sites als MySpace en Hyves en virtuele werelden als Second Life waar mensen hun eigen ‘avatars’ creëren, vormt een waar probleem voor werkgevers. Dat stelt het Britse Chartered Institute of Personnel and Development.

Ze kennen allang de sterke potentie van dergelijke sites om personeel aan te trekken en te behouden maar weten nog niet zo goed hoe ze deze technologie het best kunnen gebruiken zonder datzelfde personeel van zich te distantiëren. 



Protesten

Komt bij dat werknemers Web 2.0-technologie steeds vaker aanwenden om hun werkgever te bekritiseren, om informatie over hem uit te wisselen en discussies over branchegerelateerde onderwerpen aan te zwengelen. Vorig najaar werd er op Second Life nog een demonstratie gehouden door 9.000 Italiaanse IBM-medewerkers en 1.850 avatars uit de hele wereld voor de digitale ‘corporate campus’ van het computerbedrijf. Burberry en eBay zijn inmiddels aangevallen via blogs en hebben te maken gehad met online boycotten en vakbondleden kunnen op het ‘Union Island’ op Second Life terecht om meer te weten te komen over het effectieve gebruik van sociale netwerken en virtuele werelden. 

Wervingstool
Uit het onderzoek van CIPD bleek dat maar liefst acht van de tien werkgevers Web 2.0 nog niet aanwenden om personeel aan te trekken of te behouden. Slechts acht procent wil daarmee volgend jaar beginnen. Toch is meer dan de helft ervan overtuigd dat dergelijke technologie nuttig is om te communiceren met potentiële werkzoekenden. Eveneens de helft denkt dat dergelijke sites nuttig kunnen zijn om te zien hoe hun bedrijf beoordeeld wordt door werknemers in hun branche. Bijna tweederde is echter ook bang voor de mogelijke schade die dergelijke sites aan kunnen richten. 

Screenen

Bijna negen van de tien organisaties die wel gebruik maken van sociale netwerken, doen dat niet om sollicitanten te screenen, een onderwerp dat al jaren onderwerp van discussie is in de HR-wereld. Deborah Fernon, adviseur Organisatie & Werving van CIPD: "Ondernemingen moeten inderdaad voorzichtig zijn met het natrekken van kandidaten via sociale netwerken. De informatie daarop is vaak irrelevant en soms zelfs misleidend. Elke kandidaat heeft recht op gelijke behandeling en dat houdt in dat alle kandidaten een soortgelijk profiel zouden moeten hebben voordat de informatie daarop gebruikt mag worden. Dat is niet zo, niet eens iedereen heeft een online profiel." 

Sfeerimpressie

"Web 2.0 geeft bedrijven echter wel de unieke kans om hun merk tot leven te brengen en online ervaringen te creëren waardoor potentiële werknemers alvast kunnen ervaren hoe het is om voor het betreffende bedrijf te werken. Dankzij bijvoorbeeld FaceBook en Second Life kan dat zelfs wereldwijd." 

Surfen tijdens werktijd

Een heel ander probleem voor werkgevers is de hoeveelheid tijd die werknemers op sociale netwerken doorbrengen. Uit onderzoek van de Confederation of British Industry bleek dat de gemiddelde werknemer gemiddeld anderhalf uur op het internet zit voor niet-werkgerelateerde zaken. Er zijn weliswaar ondernemingen die hun personeel juist aanmoedigen dit soort dingen te doen, het zien als een moderne theepauze, maar anderen zijn er minder blij mee. Sommigen hebben zelfs werknemers ontslagen wegens teveel rond surfen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Web 2. 0 nog niet genoeg zakelijk gebruikt
 Sollicitant gebruikt Web 2. 0 nog erg weinig
 Web 2. 0 scoort bij CEO’s
 Online screenen van sollicitant mogelijk onrechtmatig
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10