13 juni 2008 -
Werkende vrouwen zouden slechtere moeders zijn. En hun typisch vrouwelijke eigenschappen zouden hen van nature minder geschikt maken voor een topfunctie. Aan deze negatieve beeldvorming wil TopBrainstorm een definitief einde maken.
De taaie en ingesleten vooroordelen op het gebied van werkende vrouwen,vragen om meer dan een standaard campagne. Reclamebureau FHV/BBDO en productiemaatschappij IDTV werkten daarom samen aan campagne 'CEO wordt SHEO' in de projectgroep Beeldvorming van TopBrainstorm. Zij kozen voor een bijzondere aanpak. Mary Hoogerbrugge, strategisch directeur FHV/BBDO: "De negatieve beeldvorming is uiterst hardnekkig. Daarom hebben we gezocht naar een aanpak waarbij we zowel confronteren en impact creëren, als genuanceerd aandacht besteden aan de problemen die vrouwen nu ervaren. Dankzij de goede samenwerking met IDTV hebben we hierin een vernieuwende combinatie kunnen vinden."
Aftrapcampagne
Volgens de plannen zou de communicatiegolf moeten starten met een stevige aftrapcampagne. In het hele land wordt een plek geclaimd voor de SHEO naast de CEO. Uiteindelijk moet de SHEO zo ingeburgerd raken dat de term eerder in de Van Dale terecht komt dan CEO. De stap van CEO naar SHEO leent zich bij uitstek voor een brede guerilla-aanpak. Niet door de boodschap van de daken te schreeuwen, maar door hem in de leefomgeving te infiltreren. Mensen moeten hem gaan ontdekken, er over gaan nadenken en er over gaan praten. Bijvoorbeeld door ’s nachts bordjes te plaatsen bij echte mannenbedrijven met ‘Gereserveerd SHEO’.
Wakker schudden
Na de aftrap wordt de boodschap uitgebreid met traditionele campagnemiddelen als advertenties en televisiecommercials, om vervolgens een dramaserie centraal te stellen. "We gaan Nederland wakker schudden door een statement te maken. Door een unieke combinatie van een dramaserie, traditionele advertenties en commercials en gedurfde stunts moet het ons lukken om de samenleving er van bewust te maken dat er meer vrouwen aan top nodig zijn", aldus Shula Rijxman, Chief Commercial Officer van IDTV.
Drama
Uitgangspunt van de dramaserie is drie vrouwen die in dezelfde situatie zitten als de doelgroep. Ze staan voor dezelfde keuzen als waar de Nederlandse vrouwen mee worstelen. De serie gaat over wat bedrijven kunnen doen om vrouwelijk talent te stimuleren en behouden. En over wat vrouwen kunnen doen om een toppositie te bekleden.
Er zijn gelukkig vele She Officers. Van vrouwelijke CFO´s tot COO´s
Slechts 4 vrouwelijke CEO´s in Nederland
En dat worden er binnenkort 3.
Een daarvan gaf in een intervieuw uitleg dat het vooral van belang is dat er voldoende `officers` komen.
CEO, De BAAS, past minder in het Nederlandse model. Een team van officers draagt verantwoordelijkheid en een juiste mix van mannen en vrouwen in de top is wel vaak van belang