13 juni 2008 -
Binnen een organisatie kunnen er tal van overwegingen zijn om aan een blog te beginnen. Maar pas op: ‘Blogs are like baby birds – constantly hungry. But rather than worms, it is necessary to feed them content.’
Hieronder zeven opties van RaceTalkBlog voor corporate weblogs, in de meeste gevallen opgehangen aan wie het blog vol schrijft:
1. CEO-blog
Een weblog die geschreven wordt door de ‘top dog’ is effectief in het communiceren van strategie en de bedrijfsfilosofie. Maar: bloggen is tijdrovend en veel CEO’s hebben vaak geen tijd genoeg.
2. Bedrijfsblog
Meerdere werknemers geven samen onder de bedrijfsnaam een ‘stem’ aan de organisatie. Dit type blog komt niet veel voor, aangezien het ze vaak ontbreekt aan de eigen persoonlijkheid, het gezichtspunt en de stem om een breed publiek aan te spreken.
3. Bedrijfsgroepblog
Verschillende weblogs die door verschillende managers, consultants en werknemers over verschillende onderwerpen vanuit uiteenlopende bedrijfsonderdelen worden geschreven. Deze aanpak is erg effectief voor bedrijven die een grote verscheidenheid aan producten en/of diensten aanbieden. Het bedrijf stelt een expert per productgroep aan om de blog te onderhouden.
4. Werknemerblog
Hiervan bestaan twee soorten: individuele werknemers of groepen werknemers. Veel bedrijven houden hier niet zo van aangezien het overgrote deel van de werknemers niet echt voor de onderneming spreekt en op die manier zelfs de officiële communicatie tegengesproken kan worden.
5. Issueblog Worden meer gebruikt door non-profit en maatschappelijke instellingen dan door het bedrijfsleven. Het gaat vaak om het onder de aandacht brengen van een specifiek issue. Ze kunnen controversieel zijn maar juist daardoor veel media-aandacht trekken.
6. Promotieblog Deze blog promoot een product of dienst, niet meer, niet minder. Let wel: deze weblogs hebben maar een geringe bestaansduur. Ze werken vooral als een marketing- of pr-tool. En zullen dus ook moeten worden volgeschreven door de marketing- of de pr-afdeling.
7. Adviesblog Een adviesblog wordt door bedrijven gebruikt om ideeën in de week te leggen, nieuws naar buiten te brengen en om advies te geven over onderwerpen binnen de expertise. Hij heeft verder weinig met het bedrijf te maken en is vooral bedoeld als service richting klanten – en om een bepaald marktsegment in te pakken.
Bron:Marketingfacts