zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager mag best gevoelig zijn

13 juni 2008 - Emotie is een belangrijke component van leidinggeven. Hoewel het verband tussen emotie en motivatie niet duidelijk is, bestaat er wel een duidelijke link tussen beide. Zo blijkt dat niet alleen positieve, maar ook soms negatieve emoties van een leidinggevende medewerkers kunnen motiveren.

Dat schrijft Express.be. Belangrijk is dat er een `affectieve match` is tussen de leidinggevende en zijn medewerkers. Uit studies blijkt bijvoorbeeld dat een boze leidinggevende effectiever is dan een blijde of enthousiaste wanneer de stemming onder de medewerkers negatief is. Omgekeerd is een negatieve leidinggevende weinig effectief wanneer medewerkers een goed humeur hebben. Er moet dus een emotionele klik zijn. 



Zwak

Hoewel veel leidinggevenden goed in staat zijn om de stemming onder de medewerkers aan te voelen, durven maar weinigen hun emoties te tonen. Hoewel dit dus zeer effectief kan zijn, wordt het tonen van emoties vaak uitgelegd als een zwaktebod. 

Heftige emoties

Overigens gaat de emotionele klik niet op als er sprake is van heftige emoties. In positieve, noch in negatieve zin blijken medewerkers dan nog langer naar hun leidinggevenden te luisteren. In dat geval moet de leidinggevende eerst voor `rust in de tent` zorgen, voordat hij zich engageert in emotionele communicatie.


Bron: Gids voor Personeelsmanagement, Express.be
 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ratio én emotie bepalen succes
 Hoogvlieger sociaal en emotioneel superieur
 Veel managers zijn kneuzen
 Manager denkt minder rationeel dan hij denkt
 
 
reacties
 
A. Stuijt  |   | 
13-06-2008
 | 
08:00 uur
Hartelijke dank voor deze toestemming om mens te mogen blijven, als manager. Wat een vakantieverhaal van de feel good soort.
Laten we weer eens een heel ouwe, open deur intrappen, zullen de schrijvers hebben gedacht. Dus onder 't kopje ''Nieuws''.
Na ruim 40 jaar ervaring als / met management word je wat kriegel van zo'n stukje: wordt er nog wel iets nieuws geleerd? Of is dit omdat de basiscompetenties gewoonweg niet meer worden beheerst?
H Oosterhof  |   | 
13-06-2008
 | 
08:39 uur
KWETSBAAR,
Welke manager durft zich kwetsbaar op te stellen en daarvan te leren?

Wie heeft daar ervaring mee opgedaan?

Ik ben zeer benieuwd naar uw reacties!

Herman Oosterhof, Kommisseur.
Monique  |   | 
13-06-2008
 | 
20:20 uur
Beste Herman, geen enkele moeite om mijn kwetsbaarheid te durven tonen, zie dit zelfs als een grote kracht om dit samen met mijn zakelijke inzichten te combineren. Enige lef is er wel voor nodig want gebruikelijk is het nog niet, daarintegen als ik mijn kwetsbare kanten durf te tonen omdat dat de manier is om mijn werkzaamheden op een voor mij juiste manier te doen, stelt een ander zich anders op, levert de mooiste gesprekken met snel zichtbare resultaten. (p.s. je hebt een mooie site!)

Vriendelijke groet,

Monique Evenhuis
www.jerabel.nl
D.J. Rochat  |   | 
16-06-2008
 | 
09:34 uur
Laat het vooral duidelijk zijn dat het hier niet specifiek om competenties gaat, maar om gedrag dat voortvloeit uit iemands identiteit en overtuigingen. Daarin ligt veelal besloten of een leidinggevende zich vanuit zijn authenticiteit kwetsbaar opstelt en wat hem daarbij drijft. Bovendien mag niet voorbij worden gegaan aan de veronderstellingen die diep in de bedrijfscultuur besloten liggen. Is kwetsbaarheid een onderwerp dat zichtbaar en bespreekbaar mag en kan zijn? Het is te makkelijk om te zeggen dat kwetsbaarheid en het kwetsbaar opstellen een aan te leren of te ontwikkelen competentie is. Paradigma's over 'het zelf' blokkeren veelal een gewenst gedrag. Kwetsbaarheid en het tonen van emoties mogen dan ook niet zondermeer geplaatst worden op het niveau van de managementtoolbox.

Dick Rochat
Trainer, coach

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10