5 juni 2008 -
Ze zorgen voor mooie krantenkoppen maar CEO’s die halve of hele beroemdheden zijn en aangetrokken worden voor snelle resultaten, bereiken in veel gevallen eerder het tegenovergestelde. In plaats van meer winst, brengen ze vaak niet meer dan wat oppervlakkige glamour.
Dat concludeert BlessingWhite. "Ze komen binnen met de beste bedoelingen, maar die beroemdheden halen maar al te vaak de resultaten onderuit met zeer voorspelbare fouten," stelt CEO Christopher Rice. "Hun doel is onmiddellijke verandering of directe stijging van de beurskoers. Maar als ze de bedrijfscultuur niet begrijpen, brengen ze meer schade dan goed toe in hun poging snelle resultaten neer te zetten."
Bedrijfscultuur onderschat Terwijl ze bezig zijn zichzelf in de spotlight te plaatsen, hebben ze geen tijd en kans zich te vereenzelvigen met de onderneming die ze weer op de rails moeten krijgen. "Ze zijn zo met zichzelf bezig dat ze geen aandacht besteden aan het behoud van cruciale elementen van de bedrijfscultuur. Uit onderzoek van ons blijkt echter dat een gezonde bedrijfscultuur een van de belangrijkste pijlers voor betrokkenheid is. En dat is weer essentieel om de onderneming ook door slechte tijden te loodsen." Hoewel geen enkele persoon in zijn eentje verantwoordelijk is voor het succes van een onderneming – hoeveel camera’s er ook op hem of haar gericht staan; één persoon kan wél aanzienlijke en langdurige schade aanrichten.
Vijf valkuilen
Volgens Christopher Rice zijn er vijf valkuilen waar veel beroemde CEO’s intrappen - met ego en het onvermogen te luisteren als verbindende factor:
1. Kopieergedrag
Veel beroemde CEO’s maken de fout de strategie van de marktleider of die van hun vorige werkgever te kopiëren zonder rekening te houden met de heersende bedrijfscultuur. Ze vergeten dat de kernwaarden van een onderneming authentiek en uniek moeten zijn om concurrentievoordeel te behalen.
2. Gebrek aan communicatie
Ze denken dat een paar bijeenkomsten met al het personeel volstaan. Maar als ze niet (steeds opnieuw) communiceren waar de onderneming voor staat, wat haar strategie en waarden zijn, lopen ze het enorme risico dat hun boodschap genegeerd wordt. Het meeste personeel zal denken dat de speech alleen bedoeld is voor de aandeelhouders en analisten en los staat van hen.
3. Hypocrisie
Daden zeggen meer dan woorden en een CEO die zijn woorden niet nakomt en/of voorbij gaat aan de kernwaarden van het bedrijf scoort geen punten. Oke, de meeste werknemers zullen de beslissingen en gedrag van hun leidinggevenden niet aan de kaak durven stellen, maar zeker wel op zoek gaan naar een nieuwe baan.
4. Vergeten dat succes teamwerk is Verandering kan alleen plaats vinden als het hele team erachter staat. Te vaak echter denken CEO’s dat het middenkader verantwoordelijk is voor het bedrijfsresultaat en dat cultuurkwesties zaak zijn voor de top en/of HR. Alles heeft echter met elkaar te maken en moet als dusdanig benaderd worden.
5. Met loze termen smijten
Voor veel werknemers zijn het niet meer dan holle frasen waar ze niks mee kunnen. CEO’s zouden ze dus tastbaar moeten maken, maar dat wordt vaak vergeten. Het is maar al te makkelijk om te praten over integriteit, respect, klantenbinding, innovatie en riskmanagement, maar alleen de bijbehorende daden hebben invloed op het gedrag van de werknemers.
Geheim wapen
"Elke onderneming heeft een cultuur, of die nu geschapen wordt door de leiding of niet," aldus Rice. "Als die cultuur opgebouwd is rondom de missie en kernwaarden van een onderneming, kan die het geheime wapen van een CEO zijn. Wordt de echter cultuur genegeerd, dan worden nieuwe ideeën ondermijnd en lopen mensen weg. De onderneming blijft dan zitten met de gebakken peren, nog lang nadat de beroemde CEO weer weg is."