4 juni 2008 -
Een nieuwe CEO heeft een paar maanden nodig om op gang te komen in zijn nieuwe baan. Denkt men. Bijna één op de drie extern aangetrokken CEO’s – en één op de vijf intern gepromoveerden – boekt namelijk zelfs na twee jaar nog geen resultaten.
Dat blijkt uit het internationale onderzoek ‘Executive Transitions’ van het Institute of Executive Development en de Alexcel Group. De opstarttijd voor extern aangetrokken CEO’s is zorgwekkend lang. Ongeveer een derde van de ondervraagden zegt dat die drie tot zes maanden in beslag neemt, een kwart dat die langer dan negen maanden duurt. De opstarttijd van intern gepromoveerde CEO’s is korter, maar niet eens zo heel veel. De meest genoemde tijdsspanne is tussen de drie en zes maanden, een kwart doet er meer dan zes maanden over.
Misvatting
"Veel ondernemingen verwachten dat intern aangetrokken CEO’s moeiteloos in hun nieuwe rol opgaan en weinig hulp nodig hebben, maar dat is dus niet zo," concludeert Wheeler, Managing Director van de Alexcel Group. "Tevens blijkt uit ons onderzoek echter dat een relatief korte investering in tijd ervoor kan zorgen dat nieuwe CEO’s zich sneller thuis voelen in hun nieuwe rol. En dat bespaart honderdduizenden dollars."
Groot probleem Van degenen die de overstap maken vanuit een ander bedrijf, is het faalpercentage nog groter. Maar het echte probleem is misschien nog wel groter. De helft van de in 2006 door Korn/Ferry International ondervraagde CEO’s gelooft dat een nieuwe medewerker pas na drie tot vijf jaar zijn/haar maximale potentieel bereikt. Slechts een derde gelooft dat dat al na één of twee jaar het geval is. Slechts drie van de tien managers zijn te spreken over het begeleidingsproces van nieuwe leidinggevenden. Scott Saslow, Executive Director van het Institute of Executive Development: "Het is duidelijk dat nieuwe CEO’s wel wat hulp kunnen gebruiken. En dat is helemaal niet zo moeilijk als de onderneming even de moeite neemt een doordacht en consistent begeleidingsprogramma op te stellen."
Ook ik zie in de praktijk datgene wat uit het onderzoek van The Institute of Executive Development en de Alexcel Group naar voren komt. Zo'n 40% van mijn opdrachten bestaat uit het begeleiden van nieuw geinstalleerde ceo's. De inhoudelijke kennis is vaak snel aan te leren. Er achter komen 'hoe de hazen rennen' en hoe je daarvan uit je nieuwe positie, positie moet kiezen is voor nieuwe ceo's veel lastiger. Zij met een financiële achtergrond hebben daar overgens minder moeite mee dan zij die een andere achtergrond hebben. Ik zie bij een groot aantal bedrijven dat 'financials' vaak minder met emotie bezig zijn dan met de resultaten. Dat blijkt vaak net een wat makkelijkere start te zijn als ceo. Eenmaal gestart is er juist meer behoefte aan emotie en dan moeten de financials weer bijbenen om aan te haken. Uiteindelijk drogen de meesten best goed op.