4 juni 2008 -
In Nederland treft nog steeds ruim een derde van de bedrijven geen voorbereidingen voor starters. Geen trainingsprogramma of introductiedag bijvoorbeeld. Nieuwe medewerkers moeten het maar uitzoeken en alles zelf leren.
Ook mentoren of persoonlijke coaches worden slechts in twintig procent van de gevallen gebruikt om starters wegwijs te maken. Dit blijkt uit een onderzoek van financieel uitzend- en detacheringsbureau Accountemps onder 3.708 internationale HR en Finance Managers. Onze buurlanden doen het overigens nog slechter. In Belgi¸ wordt aan 45 procent niets geboden, in Duitsland moet bijna de helft (49 procent) het zonder trainingsprogramma of introductiedag doen en in Frankrijk moet zelfs 55 procent zijn eigen weg vinden.
Communicatieve vaardigheden Gevraagd naar de vaardigheden die financiële starters, naast de technische, moeten hebben, wijkt Nederland af van de gemiddelde eisen in de rest van de wereld. In Nederland zegt 44 procent vooral waarde te hechten aan de communicatieve kwaliteiten van beginners. De top drie wereldwijd ziet er als volgt uit: 29 procent van de bedrijven vindt het van groot belang dat financials zich kunnen aanpassen aan het bedrijf en het team, 26 procent vindt communicatie belangrijk en kennis van de sector telt mee voor 22 procent van de bedrijven.
Persoonlijkheid Bij de aanname van starters spelen ook nog opvallend vaak de ‘zachte kanten’ van een kandidaat een grote rol. 49 procent van de ondervraagde internationale managers gaf aan dat persoonlijkheid en houding doorslaggevend zijn als zij de keuze hebben uit meer dan één geschikte kandidaat. In Nederland is dat zelfs 55 procent. Communicatieve vaardigheden en zelfvertrouwen worden door respectievelijk elf procent en zes procent van de internationale managers genoemd. Kennis van het bedrijf is blijkbaar van ondergeschikt belang, slechts vijf procent zegt dat dit wordt meegewogen.
Belangrijkste fouten
De belangrijkste fouten die starters volgens hun leidinggevenden in de eerste drie maanden maken zijn vooral een gebrek aan pro-activiteit en geen hulp vragen. Niet aantonen dat ze pro-actief zijn, wordt door zeventien procent genoemd (Nederland achttien procent). Daarnaast wordt het Nederlandse starters in het bijzonder kwalijk genomen als ze geen hulp vragen. 23 procent van de Nederlandse managers noemt dit als de belangrijkste fout (wereldwijd zestien procent). Niet aanpassen aan de cultuur (vijftien procent) of het team (elf procent), geen oog voor details (tien procent) en fouten in het werk (tien procent) worden daarnaast genoemd.
En dat terwijl een kleine investering in een goede introductie er voor zorgt dat minder introducties nodig zijn. Het verloop wordt namelijk aardig verminderd als de werknemer meteen al hartelijk welkom wordt geheten en gewezen wordt op de lusten en lasten van de organisatie.
Wanneer krijgen we eindelijk eens MKB zonder zorgen?
In financieel, organisatorisch en menselijk opzicht mankeert er jammergenoeg nog te veel in en rondom de kleinere bedreijven.
Een MKB zonder zorgen krijgen we nooit, het zou niet goed zijn als er geen problemen zijn.
Een MKB met minder zorgen is mogelijk als het MKB, maar ook de grotere bedrijven, op tijd professionele hulp in zouden schakelen en zich niet blind laat leiden door hun accountants. Betere en goedkopere adviseurs voor het MKB zijn er genoeg te vinden.
Met name op de niet financiele vakgebieden laten de MKB managers en DGA's zich te weinig bijstaan door professionals.