zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Persoonlijkheid bepaalt succes HRM-professional

4 juni 2008 - Succesvolle HR-professionals zijn niet alleen ‘bedreven’ maar bovenal ‘gedreven’. Naast het vakmatig ‘kennen’ en ‘kunnen’ spelen persoonlijkheid, uniciteit en authenticiteit een steeds belangrijkere rol.

Dat signaleert HRM-specialist Bob de Groot van Ebbinge & Company in het onlangs verschenen boek ‘Veel succes in HRM!’. Omdat de moderne HR-manager steeds vaker in de rol van ‘business partner’ opereert verandert het profiel van HR-functies en de bijbehorende selectiecriteria in hoog tempo. Dat betekent dat er steeds meer behoefte is aan generalisten met ondernemersvaardigheden en ervaring in transitiemanagement. Deze ‘new school’ HRM zal de komende jaren steeds belangrijker worden. 



Specifiekere rol
Volgens De Groot zijn de HR-rollen specifieker geworden: de ‘specialistenrol’ oftewel het ‘ambacht’ van het vak wordt steeds vaker verplaatst naar een HR Service dan wel Competence Center of uitbesteed aan externe partners; de ‘generalistenrol’ blijft binnen de onderneming maar fungeert steeds meer als volwaardige ‘businesspartner’. De Groot: "Dat betekent dat er steeds meer vraag komt naar HRM-professionals die buiten hun vak kunnen treden en die de ondernemingsstrategie kunnen vertalen naar HRM-strategie. HRM wordt steeds meer als volwaardige business driver gezien, met een focus op flexibilisering en het strategisch managen van collectieve talenten. We zien dan ook nogal wat instroom van buiten het vak, omdat managers van andere disciplines de overstap naar HRM gemakkelijker maken dan voorheen." 

Personality game

Volgens de auteur ontwikkelt het HRM-vak zich in snel tempo tot een ‘personality game’, waarin uniciteit en authenticiteit het verschil maken. De Groot: "Natuurlijk is voldoende inhoudelijke bagage nog steeds een belangrijke volwaarde, maar de werkelijke toegevoegde waarde van excellerende HRM-professionals zit in een stuk persoonlijke gedrevenheid. Wat telt zijn de unieke persoonlijke waarden bovenop wat iemand gewoon moet kunnen als professional". De Groot verwacht dat deze ontwikkeling de komende jaren zal doorzetten, al zal er zijns inziens altijd behoefte blijven aan traditionele HRM-vakmensen gezien de groeiende diversiteit binnen het vak. "Het is vooral voor bureaus als het onze, die actief zijn in het vinden en bemiddelen van hoogwaardige HRM-professionals, die merken dat de panelen in HRM-land aan het schuiven zijn."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 HR- en topmanager stellen verschillende prioiteiten
 Talentmanagement grootste uitdaging voor Europese manager
 HR-manager stuurt op gevoel
 Talentmanagement: mooie woorden, weinig daden
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
4-06-2008
 | 
18:11 uur
Leuk dat Ebbinge ruim 10 jaar nadat de professionaliteit van HRMers in beweging is gekomen het ook al op gaat vallen.
Toen Jules van Dijck in 1983 begon met het opzetten van de studie Personeelwetenschappen, waar ik ook een kleine bijdrage aan mocht leveren, hadden we al door dat er vraag was naar een andere personeelboer dan de sociale accademie softie.
Nu zijn we 25 jaar verder en begint de HR professional zijn plaats te vinden in organisaties die niet alleen roepen dat de medewerkers de belangrijkste productiefactor zijn, maar er ook beleid op inrichten.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10