zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier omzetvertragende valkuilen

2 juni 2008 - 87 procent van de ondernemingen botst vroeg of laat langdurig keerpunt in de evolutie van het bedrijf, dat gepaard gaat met een aanzienlijke vertraging van de omzetgroei. Tot die conclusie komen Matthew Olsen en Derek van Bever, auteurs van ‘Stall Points: Most companies stop growing- Yours doesn't have to'.

Express.be doet verslag van hun onderzoek naar de groei van 600 Amerikaanse bedrijven in de naoorlogse periode. De auteurs concluderen dat er tientallen redenen zijn waarom bedrijven hun omzetgroei zien verminderen, maar dat die redenen uiteindelijk onder slechts vier noemers kunnen worden ondergebracht:



1. Het gevangenschap van de marktleider
Dit betekent dat men creativiteit ontbeert om gelijke tred te houden met nieuwe, goedkopere concurrenten. 

2. Het gebrek aan innovatieve kracht bij het management
Nieuwe producten en investeringen brengen niet de gewenste, noch vereiste ROI. 

3. Het prematuur opgeven van kernactiviteiten
Men slaagt er niet in groeikansen in de kernactiviteiten te spotten of men is niet in staat het businessmodel aan te passen aan gewijzigde marktomstandigheden. 

4. De afwezigheid van een talentenbank
Adequate leidinggevenden, die beschikken over het vereiste talent om een strategie succesvol uit te voeren, ontbreken. 

Slimme mensen, domme dingen
‘Waarom doen slimme mensen vaak domme dingen?', vroegen de auteurs zich tenslotte af. Het antwoord op de vraag is eenvoudig: het denken blokkeert, oftewel: men houdt vast aan verouderde denkpatronen, die niet meer van toepassing zijn. Vele leidinggevenden vinden het moeilijk hun overtuigingen los te laten. Voor teams die jarenlang op een bepaalde manier functioneren en denken, is die manier van werken geen punt van debat meer. Niemand stelt ze nog in vraag. 

Schaduwkabinet
Hoe kunnen bedrijven aan deze valkuilen ontsnappen? Volgens de auteurs kan het best een schaduwkabinet van high potentials worden opgericht. Die mensen moeten op papier zetten waarin de onderneming binnen vijf jaar succesvol zal zijn en waarin ze zal gefaald hebben. Zij moeten tevens met een alternatieve strategie voor de dag komen die het werk van het echte management team moet aanvullen of zelfs uitdagen.


Bron: Financial Times, Express.be
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Veel meer omzet met goede website
 Europese CEO ziet toekomst somber in
 Platte bedrijven zijn stukken rendabeler
 Vijf redenen waarom managementteams uitgeblust raken
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10