zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Groen blijft terrein winnen in zakelijke automarkt.

30 mei 2008 - ‘Groen rijden' is een trend die zich ook in 2008 sterk voortzet. Zowel de werknemer als de werkgever ziet steeds meer het belang van een groen wagenpark. Dat blijkt uit de resultaten van een vervolgonderzoek van Heliview.

Het onderzoek onder 300 wagenparkbeheerders naar hun inkoopbeleid werd voor de tweede keer uitgevoerd in opdracht van BMW Group Nederland. Vergeleken met september 2007 stijgt het aandeel bedrijven met een beleid gericht op groene labels, terwijl de weerstand van berijders tegen groen rijden daalt. Ook is de aanwezige kennis van de ondervraagde managers sterk verbeterd. 



Milieu en kosten

Steeds meer bedrijven met een wagenpark betrekken groen rijden in hun beleid 'maatschappelijk verantwoord ondernemen' (MVO). Bedrijven zien bovendien steeds meer redenen om hun wagenparken te vergroenen. Naast het milieuaspect spelen de kosten vaak mee. Bedrijven en berijders kunnen mede door overheidssubsidies grote bedragen besparen door over te stappen op zuinige auto's. De invoering van de fijnstoftax en de korting op de BPM die zuinige auto's krijgen, spelen mee. Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven goed op de hoogte zijn van deze nieuwe maatregelen en dit bovendien steeds vaker inpassen in hun beleid. Vooral bij grote bedrijven wordt de regelgeving aangescherpt door bijvoorbeeld een groen energielabel te stimuleren of zelfs verplicht te stellen. Maar liefst 45 procent van de bedrijven met een wagenpark van meer dan 250 auto's stelt een groen label verplicht. Ook zijn, vooral door de gunstige bijtelling, de hybride auto's aan een opmars bezig. Heliview verwacht dat in de nabije toekomst ook de kleinere bedrijven hun wagenpark steeds verder zullen vergroenen. 

Bekendheid

Onder de ondervraagde managers zijn Toyota en BMW de meest bekende automerken met groene labels in het gamma. Honda en Volkswagen bezetten in deze ranglijst respectievelijk de derde en vierde plaats

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zakelijk wagenpark steeds groener
 Bedrijfsleven heeft het niet op zuinige auto`s
 MVO: vooral voor beter imago
 MVO is vooral tactische keuze
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10