Groen blijft terrein winnen in zakelijke automarkt.
30 mei 2008 -
‘Groen rijden' is een trend die zich ook in 2008 sterk voortzet. Zowel de werknemer als de werkgever ziet steeds meer het belang van een groen wagenpark. Dat blijkt uit de resultaten van een vervolgonderzoek van Heliview.
Het onderzoek onder 300 wagenparkbeheerders naar hun inkoopbeleid werd voor de tweede keer uitgevoerd in opdracht van BMW Group Nederland. Vergeleken met september 2007 stijgt het aandeel bedrijven met een beleid gericht op groene labels, terwijl de weerstand van berijders tegen groen rijden daalt. Ook is de aanwezige kennis van de ondervraagde managers sterk verbeterd.
Milieu en kosten
Steeds meer bedrijven met een wagenpark betrekken groen rijden in hun beleid 'maatschappelijk verantwoord ondernemen' (MVO). Bedrijven zien bovendien steeds meer redenen om hun wagenparken te vergroenen. Naast het milieuaspect spelen de kosten vaak mee. Bedrijven en berijders kunnen mede door overheidssubsidies grote bedragen besparen door over te stappen op zuinige auto's. De invoering van de fijnstoftax en de korting op de BPM die zuinige auto's krijgen, spelen mee. Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven goed op de hoogte zijn van deze nieuwe maatregelen en dit bovendien steeds vaker inpassen in hun beleid. Vooral bij grote bedrijven wordt de regelgeving aangescherpt door bijvoorbeeld een groen energielabel te stimuleren of zelfs verplicht te stellen. Maar liefst 45 procent van de bedrijven met een wagenpark van meer dan 250 auto's stelt een groen label verplicht. Ook zijn, vooral door de gunstige bijtelling, de hybride auto's aan een opmars bezig. Heliview verwacht dat in de nabije toekomst ook de kleinere bedrijven hun wagenpark steeds verder zullen vergroenen.
Bekendheid
Onder de ondervraagde managers zijn Toyota en BMW de meest bekende automerken met groene labels in het gamma. Honda en Volkswagen bezetten in deze ranglijst respectievelijk de derde en vierde plaats