Marketingmanager schuift verantwoordelijkheid website af
28 mei 2008 -
Ruim driekwart van de senior marketingmanagers is niet betrokken bij het beheer van de website. Webcommunicatie wordt grotendeels overgelaten aan IT’ers en junior marketingcommunicatiemedewerkers.
Dit blijkt uit Brits/Amerikaans onderzoek door Coleman Research in opdracht van SDL Tridion, zo meldt Marketing Online. Uit het onderzoek blijkt verder dat IT- en marketingmedewerkers niet op de hoogte zijn van het aantal mensen dat werkt aan de corporate website. Ook is het voor de meeste onduidelijk bij wie de uiteindelijke verantwoordelijkheid voor het online kanaal ligt.
Nederland
De situatie in Nederland is niet veel anders, zo blijkt uit een klein vragenrondje onder Nederlandse IT en marketingmanagers. Ook hier is bij veel bedrijven de verantwoordelijkheid voor de websites verdeeld over meerdere afdelingen. Behalve marketing en IT worden ook customer service, ontwerpers, HR en finance genoemd als betrokken afdelingen. De uiteindelijke eindverantwoordelijkheid ligt in de meeste gevallen bij de afdeling communicatie of IT. Wel is marketing, in tegenstelling tot de VS en Groot Brittannië, steeds meer betrokken bij de site.
Doelgroep Zowel in de VS als Groot Brittannië zijn marketing en IT het erover eens dat de website zich vooral op bestaande en potentiële klanten dient te richten. Amerikaanse marketingmanagers richten zich iets meer op nieuwe klanten (90 procent) dan op bestaande klanten (76 procent). Dit in tegenstelling tot hun IT collega’s (84 procent bestaand, 73 procent nieuw).
Bron:Marketing Online
Webcommunicatie is een specialisme, en om dit succesvol te kunnen doen is er input nodig van een (groot) aantal bedrijfsonderdelen.
Om dit te coordineren kan het voor grotere organisaties een goed idee zijn om een extern bureau in te huren.
Een externe partij is beter in staat een overall view op de kwaliteit van de webcommunicatie te houden. Omdat ze voor verschillende organisaties werken hebben ze over oplossingen al langer nagedacht en kunnen ze deze ervaring aan de specifieke site toevoegen.
In het andere geval moet de organisatie voor zichzelf het wiel uitvinden. Dat levert vaak een matig resultaat op tegen een niet geringe tijdsinvestering.