Allochtone marcomprofessional is ambitieuzer dan autochtone
23 mei 2008 -
Allochtone marketing- en communicatieprofessionals zijn ambitieuzer ingesteld dan autochtone marketing- en communicatieprofessionals. Dit blijkt uit een onderzoek van USG Capacity en de Intelligence Group.
60 procent van de allochtone doelgroep hecht aanzienlijk meer belang aan ‘doorgroeimogelijkheden’ dan de autochtone doelgroep (35 procent).
Ook ‘uitdaging van het werk’ vindt deze groep (55 procent) belangrijker dan de autochtone doelgroep (43 procent). De autochtone marketing- en communicatieprofessional hecht daarentegen meer belang aan ‘inhoud van het werk’ (60 procent) en ‘werksfeer’ (50 procent). Deze aspecten richten zich op het huidige werk en zijn minder toekomstgericht. Daarnaast is opvallend dat slechts acht procent van de allochtone marketing- en communicatieprofessionals aangeeft zichzelf tot een allochtone bevolkingsgroep te rekenen.
Oriëntatiegedrag
Naast bovenstaande aspecten is in het onderzoek ook gekeken naar het oriëntatiegedrag. Hieruit blijkt dat autochtone marketing- en communicatieprofessionals vaker gebruik maken van hun netwerk (63 procent) bij de zoektocht naar een nieuwe baan dan de allochtone marketing- en communicatieprofessionals (54 procent). De allochtone doelgroep (47 procent) stuurt vaker een open sollicitatie dan de autochtone doelgroep (41 procent). Daarnaast bezoeken zij vaker een banen/carrièrebeurs.
Allochtone marketing- en communicatieprofessionals benaderen werkgevers waar zij graag willen werken dus actiever, terwijl de autochtone doelgroep eerder zoekt naar een functie die een werkgever vacant heeft.
Weer een onderzoek over bevolkingsgroepen.
Voor mij is er geen verschil in goed opgeleidde allochtonen en autochtone mensen.
Het woord goed opgeleidde mensen is de maatstaf. In mijn werk kom ik alle soorten mensen tegen en deze mensen werken binnen organisatie met elkaar en voor elkaar. Zolang ze de cultuur van het bedrijf begrijpen en volgen is er geen verschil en vallen Kenmerken van kleur en afkomt niet op.
Maar het is een heel ander verhaal wanneer het laag opgeleidde mensen zijn, die dan ook nog gaan vertellen dat ze gediscrimineerd worden en ook nog vinden dat hun cultuur de enige juiste is.
Dan starten de problemen, die nog worden aangewakkerd door partijen als de PVDA en andere linkse groeperingen. Die willen dan de bedrijven gaan verplichten om bepaalde groepen voorrang te verlenen en dat werkt gewoon niet.
Door scholing te verplichten en de groep uitvallers aan te pakken en te leren dat normen en waarden in Nederland anders zijn dan hun normen en waarden thuis. Want de laats genoemde groep is de oorzaak dat hun goed opgeleidde landsgenoten het moelikje hebben om een baan te vinden dan autochtonen.
De slogan van minister Vogelaar dat we naar een multifunctionele cultuur moeten, sluit niet aan op de werkelijkheid. Binnen bedrijven heerst er een bedrijfscultuur en wanneer je die begrijpt, dan werk je met veel plezier en komen er goede resultaten.
Zag dit kabinet Nederland nou maar eens als een bedrijf, dan waren we een stap verder dan nu. De vraag is alleen of we dan ook over “goede”managers konden spreken, want die gaan in het bedrijfsleven werken en niet in de politiek.