22 mei 2008 -
Tweederde van de Europese mkb'ers en managers heeft dankzij mobiele technologie wel eens een deal binnengehaald omdat ze zo onderweg konden communiceren. Dat blijkt uit onderzoek van Research In Motion (RIM) en Ipsos MORI.
Uit het onderzoek blijkt verder dat snel reageren op klantverzoeken (42 procent) en regelmatige communicatie met bestaande klanten (21 procent) het belangrijkst zijn om een goede relatie met klanten op te bouwen en te behouden. Maar liefst 66 procent van de respondenten verklaart dat ze twee of meer keer per week buiten de deur werken. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt hoe belangrijk het is dat managers ook onderweg kunnen communiceren met medewerkers en toegang hebben tot informatie, waar ze ook zijn. Vijf keer meer mkb'ers vinden investeren in mobiele technologie dan ook belangrijker dan investeren in kantoorruimte.
Investeringen
Charmaine Eggberry, vicepresident en algemeen directeur van RIM: "Het is overduidelijk dat mkb'ers alleen bereid zijn om redelijke en flexibele investeringen te doen als deze kunnen meegroeien met hun bedrijf. Dit onderzoek laat zien dat mobiele oplossingen essentieel zijn voor het succes van Europese mkb-ondernemingen. Mkb'ers zijn vaak buiten de deur en daar komt multitasking bij kijken. Net zoals grote bedrijven moeten ook mkb-ondernemers hun klanten optimaal bedienen en prospects als klant binnenhalen, waar ze ook zijn. De BlackBerry-smartphone is voor hen een ideale tool om ook onderweg productief te blijven en zo succeskansen te creëren. Eerder onderzoek van Ipsos Reid en Research In Motion wijst uit dat gebruikers van BlackBerry-smartphones tot 60 minuten per dag aan tijd besparen. Ze kunnen optimaal gebruikmaken van hun werkdag en daarmee van hun vrije tijd."Het eerste bedrijfsmiddel dat mkb'ers aan vrienden die een bedrijf starten aanraden, is 'technologie'. Mobiele technologie volgt direct op een pc, zo blijkt uit het onderzoek.
Buitenbeentje
Nederland (samen met België) is een enigszins vreemde eend in de bijt. Zo denkt maar zeven procent van de ondervraagde mkb'ers dat het vandaag de dag goedkoper is om een eigen bedrijf te beginnen dan vijf jaar geleden. Ook maar 65 procent vindt het belangrijk om overal en altijd contact te kunnen hebben met stakeholders, terwijl zeker zes op de tien ondervraagden daardoor wel eens een deal binnen heeft gehaald. Wat verder opvalt is dat het voeren van 'traditionele' telefoongesprekken minder vaak gebeurd dan in de rest van Europa, maar met 68 procent blijft het vooralsnog de favoriete manier van communiceren voor een zeer groot aantal ondervraagden.