zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zeven tips voor marketing op online handelsplaatsen

16 mei 2008 - Wat zijn de trends in online handelsplaatsen als Marktplaats en Speurders.nl, en wat kunnen marketeers hiermee? Léon Kramer, Business Unit manager bij Speurders.nl, geeft een aantal ontwikkelingen aan op Marketing Online.

Een site als Speurders.nl wordt allang niet meer alleen gebruikt om tweedehands spullen te kopen. Per maand zoeken 2,8 miljoen unieke bezoekers op de online handelsplaats naar gebruikte, maar ook steeds vaker nieuwe producten. 



Drie behoeftes op één site

Mensen komen op een online handelsplaats om zich te oriënteren, maar 50 procent van het bezoek heeft ook een koopintentie. Kramer: "Ze wegen hun beslissing af tussen tweedehands en nieuw, ze kopen en ze verkopen. Drie behoeftes op één site. Ik denk dat generieke sites als Marktplaats en Speurders.nl in de toekomst de vergelijkingssites en de verticals zullen opeten. Generieke sites die top-of-mind zijn gaan een veel grotere rol spelen, omdat ze op een simpele manier van een zoektocht een vindtocht kunnen maken. Verticale sites hebben alleen nog kans als ze toegevoegde waarde bieden. Alleen aanbod is voor hen niet meer genoeg." 

Marketeer vertoont papegaaiengedrag

Marketeers lijken zich deze ontwikkeling in consumentengedrag nog niet te beseffen. Kramer kijkt kritisch naar een aantal ontwikkelingen in online marketing. Met name naar het ‘papegaaigedrag met betrekking tot search en Google’. "Tegenwoordig is search het ‘ding’, dus krijg je prijsopdrijving omdat iedereen het doet. Maar het is een eenzijdige kijk op marketingcommunicatie. Denk ook eens aan andere elementen van de marketingmix; branding, positionering, mindsetting, top-of-mind positie... Denk niet alleen seo, sea, en afrekenen: je moet nog steeds aanwezig zijn in het umfeld van jouw doelgroep, en waar de beslissingen worden genomen. 

Tips

Kramer heeft een aantal tips voor marketeers die het maximale rendement willen halen op een online handelsplaats: 

1. Een online handelsplaats is een kans, geen bedreiging. 

2. Het gehele AIDA-proces vindt plaats op handelsplaatsen, zorg dat u erbij bent. 

3. Banners en buttons? Prima, maar contentintegratie kan beter uitwerken. Bedenk dat mensen op een online handelsplaats naar iets op zoek zijn. Hoe specifieker, hoe beter. 

4. Staar u niet blind op search maar investeer ook in uw merk. Denk aan uw brandingwaarde en aan hybride modellen; branding en sales horen bij elkaar. 

5.Houd niet vast op traffic naar uw eigen site, maar zorg voor aanwezigheid op die plekken waar uw doelgroep zich bevindt. Denk buiten kaders. 

6. Bij community denkt u meestal niet direct aan handelsplaatsen, maar het is wel een sterke en brede community. 

7. Een consument heeft een persoonlijke top tien websites. De eerste twee plekken staan vrij vast, maar de overige acht niet. Zorg dat u gebruik maakt van deze individuele top tien. Sluit partnerships.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 B-to-b marketeers verhogen online budgetten
 Merken worden sterker door online marketing
 Zes trends in e-commerce
 Marketeer te voorzichtig op online sociale netwerken
 
 
reacties
 
van Kuik  |   | 
17-05-2008
 | 
19:48 uur
Klopt helemaal mee eens, er is zelfs een site die alleen voorziet in NIEUWE artikelen die consumenten zoeken en waarop winkeliers hun prijzen vrijblijvend kunnen achterlaten, vraagwinkel.nl. Is overigens pas 15 dagen online heb ik begrepen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10