zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Topmanager is eigenlijk heel normaal

14 mei 2008 - De Europese manager lijkt stiekem best op Jan Modaal. Over het algemeen verkiest hij rock boven klassiek, heeft hij liever meer tijd dan geld, houdt hij niet echt van golf maar meer van voetbal en kijkt hij liever naar een komedie dan naar een drama. En hij wil graag enkele kilootjes kwijt.

Dit zijn enkele resultaten uit de zeventiende UPS Europe Business Monitor, waarin 1.451 topmanagers uit zeven Europese landen geïnterviewd werden. 



Drank

De enige overeenkomst met het stereotiepe beeld is misschien dat managers in Europa wijn verkiezen boven bier. Overal komt wijn als winnaar uit de bus en dan vooral in Italië en Frankrijk (81 procent en 82 procent). Merkwaardig genoeg zijn er niet alleen in België, het bierland bij uitstek, maar ook in Nederland en het Verenigd Koninkrijk (respectievelijk 72 procent, 70 procent en 67 procent) meer liefhebbers van wijn dan in het wijnproducerende Spanje (66 procent). De respondenten uit Spanje bleken dan nog heel fervente bierdrinkers te zijn (29 procent), enkel voorafgegaan door Duitsland (31 procent).
Met name managers in Nederland drinken liever kraanwater dan water uit een fles (63 procent). Topmanagers in Duitsland spannen de kroon wat betreft mineraalwater in flessen (74 procent), gevolgd door managers in Italië (63 procent), Frankrijk (61 procent) en België (58 procent). 

Ontspanning

Managers zouden graag meer tijd hebben, vooral in Italië en Spanje (respectievelijk 84 procent en 80 procent). Ook al zijn ze in de minderheid, toch heeft België het grootste aantal respondenten dat geld verkiest boven tijd (32 procent), gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (30 procent). Deze laatsten kijken dan weer liever naar een ernstig drama (35 procent) dan de andere respondenten, maar 62 procent van hen wil ook eens goed kunnen lachen. Iedereen lacht inderdaad graag: acht op tien managers zeggen dat ze komedie boven drama verkiezen en in Italië (90 procent) en Spanje (88 procent) loopt dit aantal zelfs op tot negen op tien. 

Ontspanning
Wat sport betreft, is er een duidelijke winnaar: voetbal wordt door een grote meerderheid verkozen in alle landen. Italië en Duitsland zijn het minst enthousiast over golf (elk slechts zeventien procent), terwijl het Verenigd Koninkrijk de meeste golfliefhebbers kent (34 procent).
Als het gaat om de keuze van een vakantiebestemming, dan zijn de respondenten uit het vlakke Nederland het meest enthousiast over bergen: alleen in Nederland verkiest de meerderheid van respondenten de bergen boven het strand (51 procent tegenover 47 procent). 

Gewichtige zaken

Meer dan de helft van de topmanagers in Europa (56 procent) zegt dat ze een paar kilootjes wil verliezen. Een meerderheid van de respondenten in België en Italië (53 procent) wil tot tien kilo lichter worden, in vergelijking met het gemiddelde in Europa van 48 procent. Slechts één op acht topmanagers vindt dat hij meer dan tien kilo moet kwijtraken. Een kwart (26 procent) is tevreden met zijn huidige gewicht en veertien procent maakt er zich gewoon niet druk om. 

Auto

Bij de aankoop van een auto laten topmanagers in Europa zich meer door het prijskaartje en het energieverbruik leiden dan door iets anders. Als belangrijkste overweging vermeldt 61 procent van de respondenten zowel de kostprijs (37 procent) als de zuinigheid (24 procent), vóór stijl (twintig procent) of veiligheid, comfort of betrouwbaarheid (elk 16 procent). Kosten zijn voor de managers in Nederland de belangrijkste overweging bij de aanschaf van een auto (48 procent).
Ondanks de huidige hype over hybrideauto’s komt de milieuvriendelijkheid van een auto slechts op de zevende plaats in de ranglijst van de belangrijkste aankoopcriteria voor managers in Europa (vijftien procent). Opmerkelijk genoeg vindt in een wereld waarin merken een steeds grotere rol spelen, slechts acht procent van de respondenten het merk van de auto belangrijk. 

EK 2008

Voor de zakenleiders in Europa is Duitsland de grote favoriet voor het Europees kampioenschap voetbal 2008, vooral in het thuisland zelf. Met 27 procent is Duitsland duidelijk de favoriet, maar dit heeft het vooral te danken aan een grote steun in Duitsland zelf, waar driekwart van de respondenten hun land als winnaar uit de bus ziet komen (74 procent). De tweede favoriet is Italië (achttien procent).
Het lijkt erop dat het voetbalnationalisme zich echter niet beperkt tot Duitsland, want ze waren niet de enige respondenten die hun eigen land zien zegevieren. Vier op de tien respondenten (38 procent) in Frankrijk zet zijn land op de eerste plaats, met een ruime voorsprong op kandidaat nummer twee. Hetzelfde fenomeen doet zich voor in Italië, waar 37 procent stemde voor zijn nationale ploeg, terwijl in Nederland 37 procent alle hoop op Oranje heeft gevestigd.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Topmanager krijgt veel kinderen
 Geld laat topmanager echt harder lopen
 Privé-leven topmanager beïnvloedt winst
 Topmanager werkt graag in pyama
 Manager lacht het hardst om Britse humor
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10