zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Drie tips om stagiaires beter voor u te laten werken

14 mei 2008 - Werkgevers zouden zich in de werving niet alleen op afgestudeerden moeten richten, maar ook op stagiaires. Door middel van (het creeëren van) een stageplaats brengt een organisatie potentiële medewerkers binnen het bedrijf.

Dat vindt Jan van Goch, directeur van Connexys. Verder stelt hij dat een stagiaire over het algemeen weinig kosten met zich meebrengt maar wel beschikt over een groot netwerk van (bijna) afgestudeerden. En ook daaronder kan weer geworven worden. Van Goch adviseert: 



1. Ruim een aparte plek in op de website voor deze doelgroep. 

2. Zorg dat centraal inzichtelijk is op welke afdelingen de stagiaires rondlopen en wanneer de stage eindigt.

3. Mocht de student na de stage toch het bedrijf verlaten, zorg dan dat de oud-stagiaire te volgen is. Hierdoor wordt het mogelijk hem/haar later in de carrière nog eens uit te nodigen tot solliciteren.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Stagiair verruilt diploma voor salarisstrookje
 Stagiaires werken harder voor bonus
 Schreeuwend tekort aan stagiairs
 Stagiairs oplossing voor krapte arbeidsmarkt
 
 
reacties
 
Ron Ladage  |   | 
14-05-2008
 | 
12:44 uur
Een heel kort en krachtig artikel.
Een van de grootste problemen voor scholen is het vinden van goede stage plaatsen.
Dit geldt in bijna alle studierichtingen. De samenwerking tussen scholen en bedrijfsleven is aan het verbeteren, door o.a. de druk om voor de toekomst toch werknemers binnen het bedrijf te krijgen.
Er zijn gelukkig veel bedrijven die weten hoe belangrijk een stageplaats kan zijn. Doe je het goed als bedrijf, dan wordt er door de mond op mond reclame goede reclame voor je bedrijf gemaakt en krijg je een aanbod van stagiaires, die al goed gemotiveerd, juist naar dat bedrijf komen. Die bedrijven hoor je niet klagen over de weinig interesse bij de stagiaires.
De stagiaire komt er om te leren en stuk praktijkervaring, niet alleen met het werk maar ook met de werkervaring als toekomst werknemer in dat bedrijf.
Door de toevoeging om ook gebruik te maken van internet en op de website stagiaire plaatsen aan te bieden, laat je zien dat je het als bedrijf belangrijk vindt om deze mensen te betrekken in het werkproces en hem/haar niet alleen te zien als tijdelijke goedkope arbeidskracht, die alle achterstallige opruimkarwijtjes moet uitvoeren.
Tegenover werk ook als stagiaire behoort ook een eerlijke beloning te staan en daar ontbreekt het zeker bij instellingen en stichtingen en helaas ook het MKB het nodige aan.
Twee voorbeelden uit mijn familie, mijn dochter liep negen maanden bij een Schippersinternaat en kreeg als beloning aan het einde van die periode een bos bloemen!!!!
En mijn zoon werkte op diverse werkplekken van camping en boerderij en kreeg na 3 maanden de vorstelijke beloning van 50,--, dus hoe motiveer je de jeugd voor de toekomst.
Behandel stagiaires als je toekomstige werknemers en dat geeft je een voorsprong op de steeds dunner wordende markt van personeelaanbod.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10