9 mei 2008 -
Er wordt nogal eens kwaad gesproken over middenmanagers. Maar ze spelen wél een cruciale rol in de relatie tussen wantrouwende werknemers en het hogere management en houden de communicatie tussen die beide partijen gaande.
Uit Brits/Iers onderzoek van BlessingWhite blijkt dat bijna driekwart van de werknemers hun directe chef vertrouwt maar minder dan de helft dat vertrouwen heeft in de top. Middenmanagers spelen daarom een zeer belangrijke rol in het verminderen van de kloof tussen werknemer en managent. Zowel door de top op de hoogte te brengen van wat er speelt op de werkvloer als door de visie en strategie van de onderneming over te brengen aan de werknemers.
Onvoldoende waardering
Toch komt ook naar voren dat veel middenmanagers niet het gevoel hebben dat ze voldoende gewaardeerd worden door de top. Meer dan de helft van de middenmanagers is zelfs zeker van plan hun functie nog dit jaar neer te leggen of twijfelen daarover. Bijna een derde van de middenmanagers zegt bovendien de top niet te vertrouwen, waardoor ze eigenlijk niet goed de rol van intermediair kunnen spelen. Tom Barry, managing director van BlessingWhite: "Uit dit onderzoek blijkt dat veel topmanagers nog steeds lijken te opereren vanuit een ivoren toren. Hun visie kan vervolgens de werkvloer niet bereiken omdat de middenmanager hen niet vertrouwt."
Vertrouwen leidt tot betrokkenheid
Maar er is niet alleen slecht nieuws. Generatie Y – zelf vaak verguisd als verwend en lui – heeft meer vertrouwen in de top dan andere leeftijdsgroepen. Zowel midden- als hoger kader moeten zich dus inspannen om dat vertrouwen te behouden, stelt BlessingWhite. "Ook blijkt uit dit onderzoek wederom het belang van vertrouwen voor de betrokkenheid. Zonder vertrouwen is het des te moeilijker werknemers te begeleiden in tijden van economische onzekerheid en is het risico op vertrek alleen maar groter. Het management moet het middenkader dus de structuur en de middelen geven om het personeel een sterke betrokkenheid bij hun werk te geven. En daarvoor moeten zij zich zelf die oprechte, authentieke manier van leiding geven aanmeten die dat noodzakelijke vertrouwen wekt. Zonder vertrouwen in de top geen betrokkenheid op de werkvloer."
De kwaliteit van de communicatie bepaalt de kwaliteit van de organisatie. Open en authentiek communiceren voorkomt incongruenties en smoort wantrouwen in de kiem. Ook het middenmanagement excelleert doorgaans zal met waardering. Ontwikkeling en benutting van het aanwezige talent kan leiden tot persoonlijke groei en organisatiebloei. Snoei als het moet met lef ook in de top.