zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Twaalf tips om uw buitenlandse klanten te laten betalen

8 mei 2008 - Exporteren trekt veel ondernemingen aan. Maar: hoe zorgt u ervoor dat u uw exportproducten ook daadwerkelijk betaald krijgt? Rikco Pardoen van Businesscompleet sprak met Leen van Walsum van export consultancy Walconex en stelde een lijst van twaalf tips samen.

1. Let extra op incidentele klanten


Net als in Nederland loopt u het grootste risico op wanbetaling met incidentele klanten. 

2. Bereid u voor

Exporteurs roepen problemen vaak over zich af, door zich niet goed op de export voor te bereiden. 

3. Besteed extra aandacht aan incidentele exporten naar niet-westerse landen
Deze kunnen extra problematisch zijn. Dat geldt ondermeer voor landen en streken als Nigeria, Noord- en West-Afrika, Egypte, Syrië en landen rond de Kaspische Zee. 

4.Houd rekening met cultuurverschillen

In Zuidoost-Azië is de cultuur anders, waardoor het normaal is vlak voor het einde van de betalingstermijn opnieuw te gaan onderhandelen over de prijs. Wij vinden dat onbetrouwbaar, en daarover zijn zij dan weer zeer beledigd. 

5. Pas op voor generalisaties

De onder 3 en 4 beschreven situaties zijn erg algemeen gesteld. Er zijn exporteurs die zonder problemen al jaren zaken doen met klanten uit de onder 3 en 4 genoemde landen. 

6. Organiseer de export goed

Ken de juiste exporttechnieken en maak hierin duidelijke keuzes. 

7. Dek risico’s af

En heb daar ook geld voor over 

8. Huur een goede exportadviseur in
 

9. Verzeker de export

Verzekeren is mogelijk bij een exportkredietverzekeringsmaatschappij. Alleen als de verzekeraar een goed gevoel heeft bij een debiteur, wil hij hem verzekeren. Vaak beperkt de verzekeraar de hoogte van het transactiebedrag en soms geldt een eigen risico van 15 tot 30 procent. 

10. Verdiep u in de verzekerde limieten en voorwaarden

Per land hanteert de verzekeraar een verzekerde limiet en soms bijzondere bepalingen en condities waaraan moet worden voldaan. 

11. Bedenk dat claimen pas na enkele maanden kan
Er mogen dan bovendien geen fouten worden aangetroffen in de overeenkomst, opdrachtbevestiging of factuur. 

12. Zorg voor een documentair krediet of een letter of credit

Deze bieden de meeste zekerheid. De bank van de klant stelt zich dan garant voor de betaling. De Nederlandse exporteur moet dan wel voldoen aan de bepalingen van het krediet in de vorm van het overleggen van bepaalde documenten.


Bron: Business Compleet
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlandse export blijft groeien
 Bedrijven niet voorbereid op buitenlandse uitbreiding
 Exporterende bedrijven gebaat bij meertaligheid
 Pro-actief wanbetalerbeleid levert geld op
 
 
reacties
 
jeroen burghouwer  |   | 
8-05-2008
 | 
08:32 uur
Hoe trap ik een open deur in.....

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10