6 mei 2008 -
Vage afspraken maken en kritiek uitstellen zijn niet handig. Feedback geven iets anders dan een lijstje afwerken met alle kritiekpunten, zegt auteur Jonas Rubrech. Volgens Rubrech bepaalt de manier waarop feedback gebracht wordt voor een groot deel of de ontvanger er iets mee doet.
In zijn nieuwe boek ‘Interpersoonlijke vaardigheden voor ict'ers' vertelt hij ook hoe het wél moet. Computable zet zes adviezen op een rij:
1. Neem verantwoordelijkheid voor de feedback U bent dan geloofwaardiger en de persoon in kwestie zal zich minder snel aangevallen voelen.
2. Begin met iets positiefs
Breng dan het negatieve nieuws en sluit af met weer iets positiefs.
3. Maak concrete en haalbare afspraken en kom ze na
4. Geef, indien mogelijk, kritiek op het moment dat de gedraging zich voordoet of zo snel mogelijk daarna
5. Houd rekening met het zogenaamde ‘better-than-the-rest-effect'
Mensen zijn geneigd zichzelf beter dan gemiddeld te vinden en dus hun prestaties te overschatten.
6. Wees expliciet Ga er niet vanuit dat de werknemer weet wat u bedoelt.
Bron:Computable