zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werkgever wantrouwt thuiswerker nog steeds

5 mei 2008 - Het is echt geen altruïsme waardoor bedrijven steeds meer flexibele werkwijzen aanbieden, maar puur een manier om te overleven in de strijd om waardevol personeel aan te trekken, te behouden en te motiveren.

Ondanks dit besef, hebben de meeste organisaties echter geen structureel beleid op het gebied van flexibel werken. Uit onderzoek van Hewitt Associates blijkt echter dat de voordelen de kosten verreweg overstijgen. 



Voordelen

Twee derde van de ondervraagde Amerikaanse werkgevers denkt dat flexibiliteit tot meer betrokkenheid en minder personeelsverloop leidt. De helft denkt er bovendien makkelijker personeel mee aan te trekken. Toch heeft slechts iets meer dan een kwart een formeel beleid omtrent flexibel werken en communiceert een kwart de mogelijkheden die er zijn niet formeel naar het personeel. Vier van de tien ondernemingen voeren per vestiging, afdeling of functieschaal zelfs een ander beleid en een derde biedt alleen het management flexibel werken aan. Zeven van de tien meten de effectiviteit op geen enkele manier. 

Weigering

Deze grootschalige weigering om flexibel werken officieel in te voeren of te communiceren is een duidelijke blijk van het feit dat veel ondernemingen er nog steeds niet echt van doordrongen zijn dat productiviteit niet af te meten is aan aanwezigheid. Een derde van de ondervraagde bedrijven geeft toe dat ze hun mond houden over de mogelijkheden omdat ze het gebruik zoveel mogelijk willen beperken. Of omdat het nog niet volledig geaccepteerd is binnen de bedrijfscultuur of omdat ze bang zijn dat ze het logistiek niet aankunnen als teveel mensen flexibel gaan werken. Slechts vier van de tien hebben er bovendien alle vertrouwen in dat de managers degenen die flexibel werken goed kunnen leiden. 

Terugverdienen
"Mensen zijn de grootste en snelst groeiende kostenpost van ondernemingen. Om die reden voelen bedrijven zich genoodzaakt om niet alleen te besparen op die kosten maar ook om beleid te ontwikkelen waarmee ze de beste mensen aantrekken, behouden en – het allerbelangrijkste – te motiveren," verklaart Carol Sladek van Hewitt. "Werknemers de kans geven om flexibel te werken wordt daarom steeds populairder. Het wordt immers zeer gewaardeerd door werknemers én is relatief goedkoop. Het is echter ook moeilijk te implementeren, leiden en meten. Bedrijven met een consistent en officieel beleid, goede communicatie omtrent de mogelijkheden en goede meettechnieken zullen die investeringen echter dubbel en dwars terug verdienen – zowel in de vorm van lagere kosten als in de vorm van een hogere betrokkenheid."

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Thuiswerker werkt eerder teveel dan te weinig
 Kantoorwerker baalt van thuiswerker
 Manager vol vooroordelen over thuiswerkers
 Manager vertrouwt thuiswerker niet
 
 
reacties
 
kees  |   | 
5-05-2008
 | 
20:27 uur
Het is een illusie dat dit in de praktijk goed gaat werken en inplaats van goedkoper weet ik zeker dat de productifiteit afneemt bij het ''thuiswerken''.
Een onderzoek heeft al geconstateert dat werknemers die het langst in dienst van een bedrijf zijn vinden dat ze zonder er iets voor te betalen recht hebben op goederen van de werkgever, en zo gaat het ook met thuiswerken. In het begin zal het wel meevallen maar sterke benen die de weelde kunnen verdragen en op den duur word het huiswerk belangrijker dan het thuiswerk.
Janet  |   | 
6-05-2008
 | 
08:45 uur
Daar ben ik het niet mee eens. Door thuis te werken bespaar je reistijd, waardoor je je meer uren per dag kan richten op je werk. Natuurlijk lopen op een gegeven moment werk en privé door elkaar heen. Maar een gemotiveerde werknemer zal daar geen misbruik van maken.
Lisette  |   | 
6-05-2008
 | 
09:03 uur
Ik ben er van overtuigd dat thuiswerkers zich er helemaal van bewust zijn dat er hogere eisen aan hen gesteld worden, dan wanneer je achter je bureau zit op kantoor. De thuiswerker is daardoor vaak dubbel gemotiveerd en maakt vaak langere dagen. Als thuiswerker kun je meer doen dan alleen telewerken. Bedrijven moeten eens goed in het bedrijf kijken naar werkzaamheden die vaak beter verricht kunnen worden buiten het bedrijf dan tijdens kantooruren in het bedrijf zelf.Met goede communicatie valt of staat iedere baan, dit heeft niets te maken met het fenomeen thuiswerken. Ook binnen bedrijven is de communicatie vaak niet al te best.Thuiswerkers zijn niet altijd mensen die de file niet in willen, soms kun je de deur niet uit vanwege een handicap. Dat wil echter niet zeggen dat je geen goede werknemer kunt zijn. Men zou iets meer vertrouwen kunnen hebben in gemotiveerde thuiswerkers.
S Ter Aar  |   | 
6-05-2008
 | 
09:07 uur
Ik denk als je gaat thuiswerken dan moet je gewoon goede afspraken maken. Ook zorgen dat je werkplek thuis in orde is. Voor een heel hoop mensen scheelt thuiswerken een hoop tijd. Ik moet met het OV en heb geen auto. Ben ruim 3 a 4 uur per dag aan het reizen. Die tijd als ik thuis kon werken,zou ik beter kunnen besteden. Ook kun je veel meer opvangen als er een collega uitvalt. Managers moeten gewoon goede afspraken maken. Indien de werknemer zich hier niet aan houdt,moet hij gewoon weer op kantoor verschijnen. Maar ook je andere rechten en plichten zou men moeten beschrijven voor elke thuiswerker.Maak het eventueel wettelijk,indien het mogelijk is.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10