11 juli 2002 -
Managers zijn uit, leiders zijn in, als we de managementliteratuur mogen geloven. De meeste managers laten zich door de woorden-hype echter niet gek maken.
Een online opiniepeiling op Managersonline.nl wijst uit dat leidinggevenden zich gewoon als 'manager' beschouwen. Een enkeling ziet zichzelf als leider. Of als ondernemer. Maar dan wel als een échte ondernemer.
Evolutie Managementstijlen (of leiderschapstijlen) evolueren in de loop der tijd. In zijn inmiddels tot standaarwerk verheven boek Management Vaardigheden beschrijft Robert Quinn de veranderende rol van de manager in deze eeuw. Hij stelt nadrukkelijk dat managers steeds meer nieuwe vaardigheden nodig hebben, maar dat oude vaardigheden (zoals besturen en controleren) niet overbodig worden.
Chef Ook de titulatuur van managers verandert steeds. Een operationeel maanger heette chef, een hoger manager was hoofd en een ceo heette directeur.
Leider Op het woord leider rustte lange tijd een taboe. Het kon immers gemakkelijk vereenzelvigd worden met historische dictators die zichzelf leider met een grote L pleegden te noemen (Hitler, Napoleon). In de jaren negentig waren de managementauteurs de schaamte voorbij. In tijden van steeds hoger wordende beurskoersen en cashende dotcommers werd het tijd voor superlatieven. Jezelf leider noemen, mocht weer. In dezelfde periode gedijden termen als 'visie' en 'passie', want daarover moesten leiders vooral veel beschikken.
No-nonsense Nu er tegenwind is opgestoken krijgt een heel ander type manager de aandacht. Het type Ad Scheepbouwer (KPN). Het is weer tijd voor no-nonsense.