zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Managers blijven stoďcijns onder buzz-woorden

11 juli 2002 - Managers zijn uit, leiders zijn in, als we de managementliteratuur mogen geloven. De meeste managers laten zich door de woorden-hype echter niet gek maken.

Een online opiniepeiling op Managersonline.nl wijst uit dat leidinggevenden zich gewoon als 'manager' beschouwen. Een enkeling ziet zichzelf als leider. Of als ondernemer. Maar dan wel als een échte ondernemer.



Evolutie
Managementstijlen (of leiderschapstijlen) evolueren in de loop der tijd. In zijn inmiddels tot standaarwerk verheven boek Management Vaardigheden beschrijft Robert Quinn de veranderende rol van de manager in deze eeuw. Hij stelt nadrukkelijk dat managers steeds meer nieuwe vaardigheden nodig hebben, maar dat oude vaardigheden (zoals besturen en controleren) niet overbodig worden.

Chef
Ook de titulatuur van managers verandert steeds. Een operationeel maanger heette chef, een hoger manager was hoofd en een ceo heette directeur.

Leider
Op het woord leider rustte lange tijd een taboe. Het kon immers gemakkelijk vereenzelvigd worden met historische dictators die zichzelf leider met een grote L pleegden te noemen (Hitler, Napoleon). In de jaren negentig waren de managementauteurs de schaamte voorbij. In tijden van steeds hoger wordende beurskoersen en cashende dotcommers werd het tijd voor superlatieven. Jezelf leider noemen, mocht weer. In dezelfde periode gedijden termen als 'visie' en 'passie', want daarover moesten leiders vooral veel beschikken.

No-nonsense
Nu er tegenwind is opgestoken krijgt een heel ander type manager de aandacht. Het type Ad Scheepbouwer (KPN). Het is weer tijd voor no-nonsense.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10