Bedrijf ligt drie dagen per jaar plat door ict-problemen
2 mei 2008 -
Ict-problemen zorgen ervoor dat werknemers gemiddeld drie dagen per jaar niks kunnen doen. Het meest voorkomende probleem is een probleem met het netwerk. Gemiddeld kost het bijna twee uur om een ict-probleem op te lossen.
Dat blijkt uit de ICT-Barometer van Ernst & Young, zo schrijft Computable. In het algemeen is het aantal niet-productieve uren gelijk gebleven met het jaar ervoor. Alleen in de overheid- en non-profitsector is het aantal niet-productieve uren gestegen.
Problemen
Het meest voorkomende ict-probleem is een probleem met het netwerk. Ook bedrijfsspecifieke software of e-mail leveren problemen op. In één op de drie gevallen is de werknemer zelf in staat om de problemen op te lossen. Gemiddeld kost het 1,6 uur voordat een ict-probleem is opgelost. De dienstverlenende sector lost het snelst ict-problemen op. Bij de overheid gaat dat het langzaamst.
Bron:Computable
Als onze auto zo lang stil zou staan door storingen dan zouden we meteen een claim indienen bij de dealer.
Ik snap echt niet dat we nog steeds zo luchtig doen over het niet presteren en de non-kwaliteit van deze sector.
Laat de ICT sector zich eens met kwaliteit gaan bezighouden in plaats van steeds maar te klagen over hun positie in de pikorde.
Linda Wouda
|
|
5
-
05
-
2008
|
16
:
33
uur
Men kan heel makkelijk de ICT de schuld geven, maar vaak, heel vaak zelfs, is dat niet terecht.
Het is vervelend als het niet werkt, maar sta dan eerst eens stil bij eventueel achterstallig onderhoud..
1x per jaar een IT-bedrijf over de vloer hebben is niet genoeg als je in je bedrijf afhankelijk bent van computers en andere electronische randapparatuur.
@Linda
Het is een van de vreemde gebruiken van de ICT om altijd naar de ander te wijzen.
Feit is dat er met ICT meer fout dan goed gaat.
Feit is dat ieder bedrijf een of meerdere ICTers in dienst heeft
Feit is dat ''veel beloven, weinig geven..'' een ingeslepen gewoonte bij de ICT is.
Als we naar de grootste post kwaliteitsverlieskosten kijken dan staat ICT 99 van de 100 keer op de eerste plaats.
Misschien wat flauw, maar kijk eens naar de fouten bij de overheid en met name de belastingdienst.
Deze maand konden ondernemers weer eens ruim een week niet inloggen om hun aangifte te doen. Ligt dat aan achterstallig onderhoud of aan slechte code?
Probeer eens in te loggen als ondernemer op de site van de belastingdienst, je moet dan 7 (zeven) keer doorklikken voordat je bij de inlogpagina komt. Dat ligt aan de ICT, niet aan de belastingdienst.
Dus ICTers, leer eerst eens denken als de 99% rest van de wereld. Kijk eerst eens naar de balken in je eigen oog voordat je ons de schuld geeft van jullie falen!
Je voorbeeld wat betreft de belastingdienst (7 x klikken naar een inlogpagina) zou in mijn ogen geen ICT-probleem mogen zijn. ICT is verantwoordelijk voor het tonen en in de lucht houden van de website. De inhoud (en dus ook gebruikersvriendelijkheid) zou bij de afdeling marketing/communicatie moeten liggen. Er zouden in dit geval dus 2 zaken kunnen spelen: de website is wel gemaakt door ICT-ers (foutje van de verantwoordelijken) danwel de afdeling communicatie schiet tekort.
Het is mij te kort door de bocht om dergelijke zaken bij de heren van ICT op het bord te leggen.
Linda Wouda
|
|
2
-
07
-
2008
|
15
:
43
uur
@Ad de Beer.
Ik ben het wat dat betreft nog niet met u eens, zoals Dhr. Buurman beweert is het ontwerpen van een website geen taak van de ICT afdeling, eerder van marketing. Dergelijke projecten worden echter wel vaak uitbesteed aan de vaste ICT leverancier die daar iemand voor in dienst heeft of dit weer uitbesteed aan een ander bedrijf.
Ik ben zelf werkzaam in de ICT en ik zie dat 90% van de gevallen te wijten is aan slecht onderhoud.
Waar de fouten liggen bij de belastingdienst / overheid kan ik helaas niet beoordelen aangezien ik niet bekend ben met hun netwerk, echter ben ik er van overtuigd dat een dergelijk geavanceerd beveiligd netwerk niet zonder slag of stoot tot stand kan komen.
Natuurlijk is het zo dat waar mensen werken fouten gemaakt worden, tot dus ver is dat overal geweest.
Geen back-up maken van je bestanden kan funest zijn voor de voortgang van het bedrijf, toch komen wij nog bijna dagelijks bedrijven tegen die nog nooit van een back-up hebben gehoord!
Voordat er met een vinger gewezen word naar een eventuele schuldige moet wel de achtergrond van het probleem duidelijk zijn.