29 april 2008 -
Bedrijfsleven en overheid zijn eindelijk weer tevredener over de kwaliteit van ICT. Dat blijkt uit de ICT Barometer van Ernst & Young. Het gemiddelde rapportcijfer blijft echter een magere 6,7. Het topmanagement blijkt bovendiende onvoldoende in staat om ICT in goede banen te leiden.
ICT wordt wel als waardevol gezien. De managers zijn het er over eens dat ICT-investeringen bijdragen aan de kwaliteit van de bedrijfsvoering. ICT staat hoog op de agenda en vormt een integraal onderdeel van de strategie. Toch zorgt een derde van het topmanagement niet voor voldoende ICT-mensen en middelen om de gestelde doelen te behalen. 38 procent van deze bestuurders is zich niet bewust van ICT-ontwikkelingen en bijna de helft communiceert niet over de afgesproken ICT-strategie.
Ongeïnteresseerd "Het gaat hier niet om onkunde, maar om onwil. Een deel van het topmanagement is gewoonweg niet geïnteresseerd in ICT," constateert Jacob Verschuur, directeur ICT Leadership bij Ernst & Young. "ICT heeft bij deze groep nog steeds het imago van kostenverslindend en te technisch. Gelukkig heeft het grootste deel van de top in Nederland ICT wel in de vingers. Al blijft de overheid duidelijk achter op de sector dienstverlening."
Problemen
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat de oplossingssnelheid van ICT problemen het afgelopen jaar is verslechterd. De respondenten menen dat zij te weinig informatie en uitleg over ICT krijgen, waardoor onnodig problemen ontstaan. Gemiddeld hebben zij bijna drie dagen hun werk niet goed kunnen doen door ICT-problemen.