Vier mogelijkheden om tot betere arbeidsvoorwaarden te komen
29 april 2008 -
Werkgevers moeten arbeidsvoorwaarden beter en vaker afstemmen op nieuwe wet- en regelgeving. Dat kan echter alleen als werkgevers zich beter laten informeren en veranderingen in heldere taal krijgen aangeboden, aldus Centraal Beheer Achmea.
De verzekeraar presenteert daarom voor het zesde jaar op rij de voorjaarseditie van ‘Wegwijs in arbeidsvoorwaarden’. Allereerst komen daar de belangrijkste wijzigingen ten opzichte van 2007 aan bod:
Pensioen
De pensioenregeling moet per 1 januari 2008 openstaan voor werknemers vanaf 21 jaar. Reiskosten
Bij wegwerkzaamheden mag er, naast de reguliere reiskostenvergoeding, een vervoerspas worden verstrekt. Vanaf 1 januari 2008 is de termijn van deze vervoerspas verlengd van 6 maanden naar 24 maanden. Ziekmelding Per 1 juli 2008 moet de verplichte ziekmelding niet meer in de 13e week, maar in de 42ste week van ziekte aan UWV worden doorgegeven. De sanctie voor overtreding wijzigt ook: bij een te late melding geldt vanaf 1 juli 2008 een boete van maximaal 455 euro per werknemer. Verder vervalt de verplichte hersteldmelding vanaf 1 juli 2008. Arbeidstijdenwet
Per 1 april 2007 is de nieuwe Arbeidstijdenwet in werking getreden. Voor sectoren waar nog een cao loopt, wordt de nieuwe wet van kracht op het moment dat de cao afl oopt, of uiterlijk per 1 april 2008. Communicatiemiddelen
Het begrip 'communicatiemiddelen die onbelast mogen worden vergoed' is verduidelijkt. Hieronder vallen ook de BlackBerry en de smartphone. Mini-notebooks en pocket-pc's vallen onder het begrip computerapparatuur, waarvoor geldt dat deze onbelast verstrekt kunnen worden als deze voor 90 procent of meer zakelijk worden gebruikt .
Arbeidsvoorwaarden
Werkgevers zien momenteel vier mogelijkheden om de huidige krapte op de arbeidsmarkt tegen te gaan:
1. Inhoud arbeidsvoorwaarden beter benutten Slechts de helft van de werknemers zegt voldoende op de hoogte te zijn van de eigen arbeidsvoorwaarden. Naarmate arbeidsvoorwaarden meer flexibel worden en er meer te kiezen valt, neemt de behoefte aan inzicht en overzicht toe. Werkgevers willen de communicatie dan ook verbeteren, maar aarzelen nog om hiervoor extern advies in te winnen.
2. Huidige arbeidsvoorwaardelijke regelingen flexibel combineren
Werkgevers willen de huidige beschikbare (spaar)regelingen voor werknemers flexibel kunnen combineren. Zo ontstaan er meer mogelijkheden om secundaire arbeidsvoorwaarden af te stemmen op de huidige en toekomstige verwachtingen van werknemers. Zestig procent van de werkgevers pleit voor een integratie van de spaarloonregeling met de levensloopregeling. De helft wil daarbij eveneens de lijfrenteregeling betrekken.
3. De werknemer als klant beschouwen
Werkgevers stellen de klant centraal. Terecht. Omdat Nederland grotendeels een diensteneconomie is waarin werknemers de kritische succesfactor zijn, is het echter verstandig om naast de klant ook de werknemers op een voetstuk te plaatsen. Uit uitgebreide onderzoeken door Harvard University blijkt er een direct verband te bestaan tussen werknemerstevredenheid, klanttevredenheid én winstgevendheid. Het is de kunst om de échte drijvers van werknemerstevredenheid te achterhalen en individuele behoeften boven water te krijgen.
4. Van verzuimmanagement naar vitaliteitsmanagement Veel werkgevers concentreren zich automatisch op de vijf proecent werknemers die verzuimt. Modern verzuim- en vitaliteitsmanagement richt zich echter juist op het vitaal houden van de volle 100 procent van het bedrijf. Deze investering in alle werknemers levert veel op. Als mensen met plezier aan het werk gaan, vertaalt zich dat immers in een grotere effectiviteit, loyaliteit en klantgerichtheid. Verzuim kost het Nederlandse bedrijfsleven minimaal veertien miljard euro per jaar. Nog afgezien van de kosten die een werkgever heeft omdat hij mensen inhuurt die minder goed zijn ingewerkt dan zijn eigen werknemers.