Oudere wil in reclame niet geconfronteerd worden met eigen aftakeling
28 april 2008 -
Marketing gericht op ouderen moet niet te oud, te bloot of te open zijn. Dit blijkt uit het afstudeerproject van Bertien Koopman aan de Universiteit Twente. Voor het afstudeerproject keek ze naar de do`s en don`ts voor seniorenmarketing vanuit.
Koopman stelt op MD Weekly dat ouderen voelen zich gemiddeld tien tot vijftien jaar jonger voelen dan ze in werkelijkheid zijn. Pas wanneer ze tegen de 80 lopen worden ze trots op hun leeftijd. Tot die tijd willen ouderen niet ingedeeld worden in speciale doelgroepen.
Tips voor marketeers
Koopman heeft op basis van haar onderzoek enkele tips voor marketeers. Zo moeten voor campagnes modellen en acteurs gebruikt worden die zeker tien jaar jonger zijn dan de doelgroep. Dat heeft te maken met het feit dat ouderen niet in speciale doelgroepen geplaatst willen worden. Verder is het beter om ouderen in de ochtend te informeren omdat ze dan meer informatie opnemen. De rest van de dag is juist geschikt om via beelden sfeer en emotie op te roepen. Naakt lokt ouderen niet omdat het de aftakeling in beeld brengt. Ook leven ouderen meer in het nu. Zo eten ze lekkere dingen eerst op, terwijl jongeren het lekkerste tot het laatst bewaren.
Bron:Marketing Tribune, MD Weekly