28 april 2008 -
E-mail is de belangrijkste zakelijke communicatievorm en wordt door veel marketeers gebruikt voor reclamedoeleinden. Tegelijkertijd is e-mail een breekbaar medium. Juist omdat u iemand direct bereikt, loopt u het gevaar als ongewenst te worden betiteld.
Om inzicht te geven in deze vorm van reclame maken, heeft Business Compleet tien belangrijk tips op een rijtje gezet.
1. Bepaal wie u wilt mailen
Daarvoor heeft u een doelgroepomschrijving nodig. Goede e-mail databases bieden een scala aan mogelijkheden om uw doelgroep eruit te filteren. Veel bestandseigenaren kunnen u de relevante doelgroep leveren. Maar let op: hoe selectiever hoe kostbaarder, maar ook hoe beter.
2. Wat wilt u communiceren?
Gaat het u om naamsbekendheid, een actie zoals een aankoop of inschrijving, of wilt u bezoekers naar uw website lokken? Wat u kiest bepaalt de inhoud van uw e-mail. Zorg dat pagina’s waar u naartoe linkt vanuit de e-mail goed aansluiten bij uw boodschap. Bij een aanbieding van een product, wil men bijvoorbeeld niet op uw algemene homepage terechtkomen.
3. Bepaal de kosten en uw budget
Bereken vooraf wat een klant u mag kosten en welk budget u heeft. Vervolgens kunt u bij uw budget een passende e-mail database zoeken, mogelijk uw eigen klantenbestand. Vraag bij gehuurde of gekochte databases vooraf altijd naar voorbeeld mailings, referenties of responsverwachtingen. De kwaliteit van de adressen is altijd bepalend voor het succes en niet zozeer de prijs per adres. Bepaal ook hoeveel respondenten u denkt nodig te hebben om een klant te maken. Op basis hiervan kunt u bepalen of het reëel is dat met uw budget de gestelde verwachtingen gehaald kunnen worden.
4. Test!
Vooral bij e-mail is testen essentieel en gelukkig ook ruim mogelijk. In dit kader moet u vooral verschillende versies van e-mails testen. Varieer bijvoorbeeld met de aanhef (niet of juist persoonlijk en wie is de afzender?), onderwerp (schreeuwend, rustig, gebiedende wijs of informatief?), inhoud (veel of weinig tekst, tutoyeren/vousvoyeren, illustraties, of prijsstelling?), doelgroep (scoren mannen/vrouwen, jongeren/ouderen, hoog/laag opgeleide mensen beter?).
Soms kan het bovendien nuttig zijn om verschillende versies per (sub)doelgroep te variëren om de beste variant te bepalen. Belangrijk: pas steeds één onderdeel tegelijk aan om te weten welke bijstelling welk heeft.
5. Meet de resultaten
Meet bij de mailings altijd minstens de openingsrate (hoeveel mensen lezen uw boodschap), clickrate (hoeveel (unieke) mensen klikken op uw boodschap en op welke link of illustratie klikken zij) en hoeveel mensen hun gegevens achterlaten en/of iets kopen.
6. Zorg voor goede techniek en advies
Laat u goed adviseren als u nog nooit een mailing heeft uitgevoerd. Met betrekking tot de techniek zijn er veel bedrijven die tegen lage kosten de mailings voor u kunnen verzenden. Dat varieert van enkele centen tot tien cent per verzonden adres, afhankelijk van de omvang. Dat is vooral handig als u een eigen bestand heeft. Heeft u dat niet, dan bieden listbrokers of bestandeigenaren uitkomst. Zij kennen de markt en beschikken meestal over de juiste software om ook mailings goed te versturen.
7. Laat weten wie u bent E-mail werkt alleen als u duidelijk laat zien wie u bent. Zorg voor een herkenning in de vorm van een logo en merknaam. Laat dit ook terugkomen op de pagina waar uw mail naartoe verwijst. Als u een bestand huurt, probeer dan uit naam van de bestandseigenaar te mailen om herkenning te stimuleren bij de ontvanger. Meestal is dit overigens een voorwaarde van de verhurende partij.
8. Laat weten wat uw relatie is tot de geadresseerde
Wat de boer niet kent… Dus ook uw potentiële klant wil weten waar hij u van kan kennen of via wie u komt. Bovendien is het wettelijk verplicht aan te geven hoe u aan het adres komt. Belangrijke tip: probeer met een mailing via een inschrijving het e-mailadres (nogmaals) te verkrijgen van de respondent. Als het al een relatie was, is dit een mooi updatemoment. Kent u de respondent nog niet, dan bouwt u zo een mooi eigen bestand op.
9. Zorg voor toestemming om te mailen
Als u een groep mensen mailt is het belangrijk om zeker te weten dat u hen ook mág mailen, hetgeen ‘opt in’ genoemd wordt. Bij particulieren of consumenten heeft u hiervoor specifieke toestemming nodig. Dat hebben zij bijvoorbeeld gegeven bij een inschrijving of op een beurs.
Bij bedrijven liggen de regels nu nog wat soepeler, maar het is niet aan te raden hier misbruik van te maken. Imagoschade kan namelijk groter zijn dan de kosten van een goed mailbestand met toestemming. Bovendien zal de wet voor het mailen aan bedrijven binnenkort ook strenger worden.
10. Geef een directe mogelijkheid tot uitschrijving Het adres dat u aanschrijft is hoogstwaarschijnlijk opt in, wat betekent dus dat u toestemming heeft van de geadresseerde. Als mensen uw e-mail niet meer willen ontvangen, moeten zij zich kunnen uitschrijven voor uw mailings. Dat is ook een voorschrift van de wetgever. Denk hier niet te licht over, wat veel mensen kennen de weg naar de OPTA, die hier over gaat en boetes kan opleggen. Mensen die zich hebben uitgeschreven worden opt out en mogen niet meer gemaild worden.
Bron:Business Compleet
Leuk om dit artikel 10 jaar na dato terug te lezen. Veel stappen zijn nog altijd actueel en essentieel. Al heeft E-mailmarketing zich natuurlijk wel enorm ontwikkeld!