23 april 2008 -
Meer dan de helft van de werkgevers werkt aan een vergroening van de autoleaseregeling. Denk aan zijn hybride auto's, het sturen op energielabels of het laten verrichten van milieuvriendelijke aanpassingen aan auto's.
Dat blijkt uit de driemaandelijkse Pulse Survey van HR-adviesbureau Towers Perrin. Suzanne Jungjohann, partner bij Towers Perrin: "Uit onze Global Workforce Study waarvoor ruim 88.000 werknemers zijn ondervraagd blijkt dat mensen zich willen inspannen voor een organisatie die werkelijk het verschil maakt. Die duidelijk maakt dat ze het beste voor heeft met haar klanten, werknemers en de samenleving als geheel. De auto van de zaak is natuurlijk direct te koppelen aan een bijdrage aan een beter milieu. Mede daarom zijn bedrijven daar nu actief mee aan de slag. Een derde van de ondernemingen krijgt van werknemers ook actief de vraag naar schonere auto's met een lagere bijtelling. Nog een derde ziet dat steeds meer werknemers de auto niet privé rijden."
Werknemers aantrekken
De belangrijkste redenen voor ondernemingen om een leaseauto aan te bieden zijn de noodzaak voor de functie (91 procent) en het arbeidsvoorwaardelijke aspect (82 procent). Met betrekking tot die tweede reden wordt de concurrentie dan ook scherp in de gaten gehouden, want ongeveer de helft van de werkgevers denkt dat de auto van de zaak belangrijk is om medewerkers aan te trekken en te behouden. Een kwart van de respondenten zegt zelfs dat dit zeer belangrijk is. Ruim de helft van de ondernemingen wil de kosten voor het wagenpark reduceren, maar zoekt deze besparing daarom niet bij de werknemer. Slechts 30 procent van de respondenten vraagt medewerkers om een eigen bijdrage. Daarnaast houden ondernemingen de auto's marktconform door de leasebedragen te indexeren. Ondernemingen denken ook niet dat het aantal auto's zal afnemen. Een kleine 30 procent denkt zelfs dat er een toename zal plaatsvinden.
Filebestrijding
"Tegenover de vergroening staat dat weinig ondernemingen zeggen bewust bezig te zijn met filebestrijding (twintig procent) of alternatieve mobiliteitsmogelijkheden aanbiedt (30 procent). Wel verwachten ze actie van de overheid, zoals het verbeteren van het openbaar vervoer (42 procent) en de combinatiemogelijkheden tussen openbaar vervoer en de auto (45 procent). Daarnaast wil een kleine 40 procent een verbetering van de mogelijkheden die de overheid biedt voor thuiswerken.", aldus Suzanne Jungjohann.
Rijden wij in een hybride omdat we ''groen'' denken of omdat we economisch denken?
Rijden we minder prive omdat we ''groen'' denken of omdat we economisch denken?
Ik denk dat het gros van de mensen economisch denkt. Het spekken van de schatkist zijn we meer dan beu en omdat dit kabinet alleen maar besluiten neemt met betrekking tot lastenverzwaring is dit het stille protest van de bevolking.
Ik ken heel wat mensen die een ''Fuck Bos Auto'' in prive hebben aangeschaft, een leuke occasion die net zoveel of minder kost dan de bijtelling.
En zijn hybrides zo schoon? Recent onderzoek heeft aangetoond dat een Toyota Pryus meer milieuschade aanbrengt in zijn total lifecycle dan twee (2) Hummers H2!
Toyota heeft in ieder geval wel begrepen hoe je een overheid overtuigt, geef slechts die informatie die positief is en hamer daarop.