23 april 2008 -
"Veel bedrijven maken nog steeds klassieke onderzoekszonden. Omdat slechte onderzoeken een verkeerde boodschap uitdragen en de klantinformatie uit onderzoeken grote invloed heeft op het maken van de juiste beslissingen, is het voor hen van belang om hun strategie eens onder de loep nemen."
Dat stel Frank Pastoors, Country Manager bij SPSS Benelux bv. 6Minutes.be zet de meest gemaakte onderzoekszonden volgens SPSS op een rij:
1. Probeer de klant niet te sturen
Hoe graag u ook wilt dat de klant een bepaald vakje aanvinkt, het aansturen op bepaalde antwoorden – door bijvoorbeeld een vraag te stellen waar de respondent eenvoudig met ja op zal antwoorden – levert vertekende resultaten op. Vermijd woorden die bepaalde emoties op kunnen roepen zoals ‘crisis’, ‘falen’ of ‘geweldig’. Houd vragen eenvoudig, duidelijk en eerlijk.
2. Zorg voor een ‘aantrekkelijk’ onderzoek
Klanten worden gebombardeerd met vragenlijsten. Als het onderzoek saai is, zal de respondent waarschijnlijk voortijdig afhaken. Spendeer wat meer tijd om het onderzoek aantrekkelijk te maken door er goede content, kleuren en beeldmateriaal in te verwerken. Hierdoor stijgt het aantal respondenten.
3. Zet meerdere kanalen in
Klantonderzoek via één kanaal – of het nu internet, telefoon of papier betreft – lijkt goedkoop, maar zorgt uiteindelijk voor minimale impact. Door verschillende kanalen in te zetten bereikt u een breder publiek. Het internet groeit ieder jaar nog met vier tot tien procent maar toch zijn er nog mensen die een voorkeur hebben voor telefoon of papier voor het beantwoorden van vragen. Hoe meer keuze de respondent heeft, des te groter de kans dat hij/zij mee zal werken aan het onderzoek.
4. Bereid het onderzoek zorgvuldig voor Zorg dat u goed weet wat u uit het onderzoek wilt halen. Ontwerp het onderzoek op een dusdanige manier dat u zeer waarschijnlijk antwoorden krijgt die oplossingen kunnen bieden voor zakelijke problemen. Alleen zo behaalt u een mooi resultaat.
5. Verpest het onderzoek niet op het laatste moment Verwarrende of slecht gepresenteerde data kunnen ervoor zorgen dat uw boodschap niet goed overkomt. Als het onderzoek is samengesteld, verpest het dan niet door op het laatste moment aanpassingen te maken. Onthoud waarom u het onderzoek in eerste instantie hebt opgezet. Duidelijke informatie kan helpen om uw argumenten duidelijk naar voren te brengen.
Bron:6minutes
Zelf wil ik er nog een zesde fout aan toevoegen
Gisteren werd ik uitgenodigd door onze landelijke grootgrutter, waar ik al jaren klant ben, om mee te doen aan een onderzoek. Vooruit dacht ik, laat ik het maar doen. Na twee vragen beantwoord te hebben kwam er een pop up. Het onderzoek werd afgebroken omdat ik niet voldeed aan de kenmerken van de doelgroep (??). Het voelt als een afwijzing. En het roept meteen vragen op zoals: “hm… ben ik niet goed genoeg voor jullie?” of “waarom sluiten jullie mij plotseling uit terwijl ik zo enthousiast ben begonnen?” of ''Hadden jullie vantevoren niet beter kunnen selecteren wie er aan het onderzoek deelneemt?'' Je voelt het wel aan. Er is een deukje ontstaan in onze relatie. Dit is niet de eerste keer dat mij dit overkomt bij een onderzoek. De volgende keer doe ik niet meer mee. Toch jammer.
Ik heb nog enkele tips toegevoegd aan dit artikel, zie daarvoor: www.ikwilmeerverkopen.nl