Drie maatregelen om in te spelen op veranderend marketingklimaat
22 april 2008 -
Er zijn signalen dat de marketingwetten verschuiven onder invloed van de globalisering. Welvaart, inkomen, koopkracht en productie zijn niet langer voorbehouden aan de rijke landen. En dus verschuiven de markten en mogelijkheden.
Energie en milieufactoren spelen mondiaal een steeds belangrijkere economische rol. En ook distributie is aan wijzigingen onderhevig: in dit digitale tijdperk krijgen oude distributiekanalen immers geduchte concurrentie van Amazon-achtige leveranciers.
Drie maatrgelen Marketing Online zet drie marketingmaatregelen die hierop inspelen op een rijtje:
1.Bekijk opnieuw wie uw klant is
In plaats van alleen maar te focussen op degenen die het meest te besteden hebben, komt er steeds meer aandacht voor de minder draagkrachtige consument (vaak te vinden in minder ontwikkelde landen).
2. Ga uit van een andere kosten-batenverhouding
Met een nieuw kostenmodel dat uitgaat van zeer grote volumes kunnen ook producten met een kleine winstmarge lucratief zijn.
3. Bied voor elk wat wils
Het segmentatietijdperk is voorbij, dankzij de digitalisering van de markt. Voorraden doen er niet meer toe. Iedereen kan precies dat ene product bestellen dat hij wil hebben.
, Marketing Online