21 april 2008 -
Naarmate het aantal dienstjaren toeneemt, is personeel meer geneigd iets van de baas te stelen. Vooral personeel dat tien jaar of langer in dienst is, lijkt het verschil tussen mijn en dijn niet te kennen. Dat schrijft Zibb.
De conclusies zijn van Hoffmann Bedrijfsrecherche op basis van de jaarstatistieken over 2007. Uit onderzoek op basis van accountantsgegevens blijkt dat tien op de 100 werknemers dagelijks frauderen of stelen.
Redenen voor diefstal
Bijna tweederde van alle daders is tussen de zes en 30 jaar in dienst van een onderneming. Ruim 35 procent van de daders is tussen de 36 en 45 jaar; 92 procent is man. Afgunst, het mislopen van promoties en andere frustraties stimuleren diefstal en fraude binnen bedrijven.
Miljoenen
"Het gaat niet alleen om personeelsleden die een paar honderd euro achteroverdrukken, soms gaat het om vele miljoenen," zegt directeur Jos Mäkel van Hoffmann Bedrijfsrecherche. "We zien sowieso een toename van stelende werknemers. Werkgevers reageren vaak erg emotioneel als blijkt dat trouwe personeelsleden stelen. Ze verwachten het domweg niet."
Bron:De Telegraaf, Zibb
Trouwe werknemers die reeds lang voor je werken zijn de beste werknemers die je kunt voorstellen. Ze hebben hart voor de zaak en kennen het bedrijf in en out.
Als je echter verzuimd om dit trouwe gedrag te waarderen en te belonen. ( wat ook in dit artikel wordt aangegeven.) Gaat de onvrede overheersen en dan kan je ze beter kwijt zijn.
Maar dat is ook met de werknemer die je net in dienst genomen hebt, gouden bergen belooft hebt en het niet waarmaakt.
Personeel is meestal een spiegel van je zelf.
of een reflectie van je HR beleid.
cib squad
|
|
5
-
05
-
2008
|
12
:
19
uur
Op basis van diverse door ons uitgevoerde onderzoeken welke geleid tot het terugbrengen van miljoenen euro's aan omzetverliezen bij bedrijven, het oprollen van criminele infrastructuren die ingegroeid waren in deze bedrijfsstructuren. Moeten wij zelf de conclusie trekken dat het bestelen van bedrijven niet zo ''onschuldig'' is als het lijkt en te vaak wordt, afgedaan als stelen van één individuele medewerker met individuele motieven. Terwijl feitelijk de dader(s), onderdeel kan/kunnen uitmaken van een crimineel infrastructuur/netwerk. die het bedrijf gebruikt als onderdeel voor eigen logistieke infrastructuur en/of bron van resources.
Het daderprofiel van de criminele medewerker, blijk uit onze onderzoeken, in tegenstelling tot de resultaten van Hoffman, zich niet laat clusteren op leeftijd en dienstjaren. Wat wel vastgesteld kan worden dat medewerkers die langer in dienst zijn in omvang en kansen meer kunnen frauderen waardoor de kansen op ontdekking worden vergroot. Logische is dit de groep is waar Hoffman mee geconfronteerd wordt.
Een algemeen kenmerk van de criminele medewerker dat zij uitermate deskundig zijn in het “sociaal” manipuleren en daardoor een beeld kunnen creëren van betrouwbaarheid en loyaliteit.
Daarnaast en niet onbelangrijk, dat de daders afwijkingen die het gevolg zijn van ''criminele daden'' handige kunnen bedekken, meestal met behulp van collega's in het criminele netwerk en medeplichtige in het bedrijf zelf. Zodat ontdekking per toeval, echter vaak in een te laat stadium tot stand komt.
Het primaire motief is altijd geld of een gebrek daaraan, meestal om een levenswijze te veroorloven die niet mogelijk is met huidige inkomsten of het bestaan van geldschulden die vaak het gevolg zijn van deze levenswijze. Daarnaast ligt er een zwaar vermoeden dat gelden worden gebruikt voor terroristische activiteiten.
Betrokkenen vinden altijd wel een rechtvaardiging / rationalisatie van hun misdrijven en voeren deze dan ook aan als “secundaire” motieven zoals frustratie, afgunst, mislopen van promotie etc…. die echter uiteindelijk een afleiding is van het ware motief. Hoogstens kan dit een bijdrage leveren aam de omvang van de al bestaande fraude en wordt voorzichtigheid uit het oog verloren waardoor ontdekking plaats vindt.
Een paar tips:
• Behandel elke afwijking in je bedrijf als een signaal van crimineel handelen
• Ga af op je eigen (onderbuiken) gevoel en zet dit gevoel om in feiten
• Wees niet naïef door te denken dat het niet in jouw bedrijf kan gebeuren
• Niet is te gek alles is mogelijk ga daar dan ook vanuit
• Wantrouw diegene die teveel zeggen dat ze loyaal en betrouwbaar zijn