21 april 2008 -
Stages zijn in het leven geroepen om studenten te laten zien hoe het bedrijfsleven in elkaar zit en hen een kans te geven de theorie toe te passen in de praktijk. Voor bedrijven is het een slimme manier om potentiële werknemers te leren kennen. Toch?
Rick Pardoen vroeg voor Business CompleetStageplaza.nl naar hun ervaringen met stagiaires. Het grote voordeel van het aannemen van een stagiair is de mogelijkheid tot personeelswerving en selectie op langere termijn. Dit is tegenwoordig dan ook voor 35 procent van de bedrijven de voornaamste reden om stagiairs aan te nemen. Gezien de lage werkloosheid en er steeds meer vacatures onvervuld blijven wordt werving en selectie steeds belangrijker. 70 procent van de bedrijven geeft aan dat in dienst genomen stagiairs over het algemeen voldoen aan de verwachtingen.
Kostenplaatje
Nog een voordeel van het in dienst nemen van een stagiair is het kostenplaatje. Uit het Nationaal Studenten Onderzoek 2008 is gebleken dat stagiairs gemiddeld 268,75 euro bruto per maand verdienen. Het minimumloon van een werknemer ligt op 1.335 euro bruto per maand. Daar staat natuurlijk tegenover dat de werknemer al een diploma op zak heeft, terwijl een stagiair in een leerfase zit. Ervaring staat hoog in het vaandel bij het bedrijfsleven, en dat kan ontbreken bij stagiairs.
Begeleiding Stagiairs aannemen en begeleiden kost over het algemeen meer tijd dan het inwerken van ‘gewone’ werknemers. En ander punt is de stageperiode. Een stagiair werkt gemiddeld vijf maanden bij het stagebedrijf. De kennis die een stagiair heeft opgedaan wordt weer meegenomen en als er een nieuwe stagiair komt, moet het bedrijf de stagiair weer opnieuw inwerken. Dit kan ook positief uitpakken voor het bedrijf. Elke vijf maanden komt er een frisse wind door het bedrijf met een vernieuwende kijk op de zaken.
Veel stagiairs
Voor bedrijven die op zoek zijn naar stagiairs, zijn de mogelijkheden in de afgelopen jaren sterk gegroeid. Er zijn verschillende bemiddelingssites waar bedrijven hun vacature kunnen plaatsen. Zo heeft Stageplaza.nl 79.068 studenten in haar bestand. Verder speuren studenten zelf het internet af naar bedrijven die vacatures hebben openstaan.
Aandachtspunten voor werkgevers
Er is wel een punt waar werkgevers op moeten letten als zij stagiairs willen aannemen. Zo moet het bedrijf contact onderhouden met de opleiding, een duidelijk doel voor stagiairs omschrijven en bereid zijn stagevergoeding te betalen. Verder vinden studenten begeleiding erg belangrijk. Heeft een bedrijf geen tijd voor begeleiding dan zal dat negatief uitpakken voor de prestaties van stagiairs.
Bron:Business Compleet
- Wat is de kracht van een stagiair(e)?
- Kost een stagiair(e) meer dan ‘ie oplevert?
- Loopt een stagiair(e) je alleen maar voor de voeten?
Acht tips voor praktijkcoaches om stages doeltreffender en stagiaires enthousiaster en serieuzer te maken.
1. Organiseer een goed kennismakingsgesprek
Spreek duidelijk met elkaar over de verwachtingen en stel samen vast of het klikt. Wat een stagiair(e) kan doen, hangt af van zijn of haar kundigheid en enthousiasme. Let daar dus op tijdens het gesprek (een onervaren stagiair(e) aannemen als u een klein bedrijf hebt en als er een drukke periode aan staat te komen, is onverstandig). Kent u de voordelen van een ‘snuffelstage’? Probeer dit eens om elkaar snel te leren kennen.
2. Plan een stagetraject
Bespreek aan het begin van de stage samen met de student welke opdrachten hij of zij moet doen voor school en wanneer deze klaar moeten zijn. Moet er een verslag worden gemaakt? Laat de student voor u en zichzelf een weekplanning opstellen en bijhouden, zodat iedereen weet waar ‘aan toe is. Kent u de voordelen van een ‘Stageabonnement’?
3. Regel succesvolle begeleiding tijdens de stage
Welke begeleiding nodig is en in welke mate hangt dit af van de functie en het opleidingniveau van de stagiair(e)? Een HBO-student, die een onderzoek doet, is zelfstandiger dan een MBO-student, die meeloopt op een afdeling en voor school een aantal opdrachten moet uitvoeren. Maak samen met de stagiair(e) en uw praktijkcoaches een aansluitende begeleidingsplanning per 4 weken, die past bij hun ambities, competenties en zelfstandigheid.
4. Wees duidelijk in uw verwachtingen
Geef de stagiaires - buiten de schoolopdrachten om - een duidelijke taakomschrijving en heldere instructies. Maak duidelijk wat u wilt en waar hij of zij de benodigde informatie kan vinden. Kent u de voordelen van het door uw stagiaire mede laten beheren, aanvullen en optimaliseren van hun eigen takenpakket?
5. Zorg voor een tijdelijke werkplek
Regel op tijd een handige werkplek in de buurt van de aangewezen praktijkcoach (stagebegeleider). Denk daarbij ook aan de benodigde hulpmiddelen, materialen en apparatuur.
6. Laat een stagiair(e) geen volwaardige werknemer vervangen
In principe moet een stage een win-winsituatie opleveren. De leerling leert de praktijk kennen en het bedrijf krijgt een paar extra handen en hersens. Een stagiaire vervangt geen werknemers. Door de vaak geringe praktijkervaring kost een student in het begin vaak meer tijd dan dat hij of zij oplevert. Daarna levert het voor beiden winst op.
7. Houd de voortgang in de gaten
Biedt de stagiair(e) een luisterend oor en overleg ook met de mensen met wie de stagiair(e) meeloopt. Bedenk dat acht uur per dag werken heel iets anders is dan een paar uurtjes lessen volgen. Geef een stagiair(e) de tijd om te acclimatiseren.
Ga regelmatig rond de tafel zitten om de voortgang te bespreken. Informeel overleg bij de koffie of op de trap kan, maar een vaste dag en tijd verdient de voorkeur. Er is geen maat hoe vaak zo’n gesprek moet plaatsvinden, dat hangt af van de stagiair(e) en u.
8. Evalueer de stage
Maak tijd voor een open tussen- en eindevaluatie, in een tweerichting gesprek. Wat liep er goed? Wat niet? Ga daarbij vooral in op het waarom. Maak de evaluatie leerzaam voor beide partijen en leg het vast.
Kent u al de voordelen van een Stage-abonnement en Overdraagbare functiehandboeken?
Laat de stagestijl van uw bedrijf eens beoordelen door een onafhankelijke deskundige.
Herman Oosterhof, Stagecoach.
EL
|
|
24
-
04
-
2008
|
00
:
32
uur
Inderdaad de stagiaire zit in een leerproces en mag gaan kijken in de keuken van zijn toekomst.
Het wordt ofwel vanuit een werkgeverssituatie bekeken,ofwel vanuit een schoolse situatie.
Er wordt weinig rekening gehouden met hoe een stagiaire zijn stageperiode ziet.
Of hoe zo iemand zo snel mogelijk mee kan draaien in een werkomgeving.
Laat staan dat men rekening houd met persoonlijke voorkeur en omstandigheden.
Allebei mijn kinderen hebben onder moeilijke omstandigheden hun verschillende stages gedaan.
En wat mij het meest opgevallen daaraan, is de slechte tot zeer slechte begeleiding en bemiddeling tussen partijen van de school.
Leraren zien zo'n stageperiode als een afsluiting van een leerproces.
De desinterresse is groot, omdat leraren er niet voldoende voor betaald worden. Wat kan hun het schelen als die kinderen stranden? Dan worden ze het jaar daarop toch ingeboekt voor een nieuwe stage?
Terwijl leerlingen het vaak heel anders zien.
Voor hen is het een toevoeging van ervaringen voor hun diploma. Zij zetten zich dus voor de volle 100% in, om het laatste stuk naar vermogen op de beste manier in te vullen.
En hun diploma veilig te stellen na een goede begeleide stage.
De school houd dan nergens rekening mee.
Mijn kinderen werkten dus verplicht bij om een deel van hun school zelf te betalen.
Zij hadden dus al werkervaring op de vloer.Zulke leerlingen zijn extra welkom bij een werkgever.Maar tijdens de stage konden ze niet extra werken, om hun kosten te dekken. Ze werden van te voren ook niet geseind dat de stageperiode duur zou zijn en je minimaal 2000 euro extra moest rekenen voor een buitenland stage, die goed op je CV staat.
De school houd geen rekening met het feit dat sommige mensen dan al verder zijn op weg naar een werkbaar leven.
Mijn kinderen hebben het volbracht, maar hadden het gevoel niet gehoord te worden.
Terwijl... en dat is het belangrijkste... het om hun toekomst gaat!!!
In geval van ziekte(mijn zoon werd te zwaar belast tijdens stage en viel 6 maanden uit, omdat hij door zijn knie zakte),zijn mentoren nooit thuis en weten niets van de materie met het UWV. Als ouder mag je dan zaken uit zoeken en bekvechten met de school of het een werksituatie betreft of een leerproces. De school wordt dan arrogant en wil geen voorschot verstrekken.
Het UWV betaald na drie maanden pas uit!!
Je kind zit vast in het buitenland zonder enige hulp en zonder geld en/of eten, omdat een school zich niet verdiept in persoonlijke rampspoed tijdens zo'n stage. Van de buitenlandse werkgever kun je niets verwachten, van de school ook niet. Zoek het zelf maar uit. Van drie partijen worden offers gevraagt. Als ze dan voorbereid worden op een werkzaam leven, zorg dan ook dat alles tot in de puntjes geregeld word.Kom met een boekje waarin alles goed verwoord staat en waar leerlingen en ouders op terug kunnen vallen.
Regels voor stage zijn er niet en als ze er zijn,komt niemand voor het belang van de leerling op, vanwege de afspraken en de goede naam van school en werkgever. Daar moet echt iets aan gedaan worden.
mark
|
|
7
-
10
-
2008
|
13
:
12
uur
Goedemiddag,
Ik heb op 2 verschillende scholen stage gelopen voor mijn opleiding.
Bij de 1 moest ik zelf een bedrijf zoeken en mijn opleiding was administratie handel en ik kwam bij mijn vader op zijn werk bij de administratie terecht. 1 keer in de week 22 weken lang.
Ik kan jullie wel vertellen dat ik als onervaren broekie op de afdeling terecht kwam en in het begin leerde ik er wel wat maar veder nee de verveling sloeg op sommige dagen gewoon toe, vooral als je alleen maar moet archiveren en het archief moet uitruimen.
Dus je leert er bijna niks.
Mijn 2e opleiding was op het scheepvaart en transport college in Rotterdam (jan bacx). Deze school besteedde heel erg veel tijd in het zoeken naar de juiste bedrijven. Nou is dat niet moeilijk als je in het transport zit en je zit in midden rotterdam en een haven er aan vast dus stagebedrijven zat.
Ik heb drie keer stage gelopen van 5 maanden en 2 keer ging het niet goed, en ben ik bij een andere bedrijven geplaatst. Ik u wel vertellen dat ik door school goed begeleid werd. Regelmatig kwam er een leraar op bezoek die vroeg hoe het ging en hoe het er met mijn stageopdrachten voor stond.
Mijn school had een uitgebreid netwerk van bedrijven die wisten wat ze met stagaires aan moesten en dan zat er ook wel eens een misser tussen, dat kan, en dan wordt er met het bedrijf en school en leerling gesproken wat er moet worden veranderd.
En soms hebben stagebegeleiders geen tijd om te reageren, omdat ze ook gewoon voor de klas moeten staan of dat ze een dag afweizg zijn voor cursus.
Iedereen in mijn klas heeft wel een problemen gehad op zijn stage en is allemaal goed verholpen, al hoor je leerlingen wel eens klagen over de stagevergoeding of de bereikbaarheid.
En doorat er een goede begeleiding is geweest kan ruim 99% van de leerlingen in zijn laatste stagejaar gelijk bij het bedrijf blijven werken waar hij stage heeft gelopen.
Mijn school heeft er genoeg tijd in gestoken in de begeleiding tijdens stage.
Mijns inziens moet men vanaf het begin goed afspraken maken met een stagiair. Aan welke afspraken moet hij zich houden, en bij welke kan het allemaal iets soepeler?
Hij is er om iets te leren, maar natuurlijk mag je als bedrijf ook wel wat terug verwachten. Ze willen graag meedoen als volwaardig medewerker, maar hebben niet altijd in de gaten dat er soms ook wat meer wordt verwacht dan het minimale.