18 april 2008 -
Virtuele en computergestuurde werelden zullen een revolutie veroorzaken in de manier waarop mensen en bedrijven met elkaar communiceren, contacten onderhouden, netwerken, zich vermaken en zaken doen.
Het onderzoek ‘Breathing a second life into synthetic worlds’ van Deloitte concludeert dat die werelden, vaak afgedaan als het domein van nerds en tieners, aan populariteit winnen en dat hun potentieel nog lang niet volledig ontdekt is door het bedrijfsleven. Maar dankzij hun groeiende populariteit en sterk verbeterde technologie, kunnen ze wel eens grote invloed gaan hebben in de toekomst.
Nieuwe manier van denken
Het betreden van die werelden kan echter behoorlijk beangstigend zijn voor veel bedrijven. Wie zegt immers dat hun traditionele, intern gerichte bedrijfsprocessen zich staande houden in die nieuwe virtuele omgeving? Toch kunnen zulke zelfregulerende online communities lucratieve kansen bieden dankzij een compleet nieuwe manier van marktbenadering. Onderzoeker Kamales Lardi: "Virtuele werelden bieden kansen die bedrijven maar beter zo snel mogelijk onder ogen kunnen zien. De veranderingen die ze zeer zeker zullen brengen, zullen de manier waarop bedrijven met hun klanten communiceren definitief en radicaal veranderen."
Faalangst Weinig bedrijven begrijpen echter hoe ze het potentieel van virtuele werelden moeten benutten of meten. Velen hebben hun aanwezigheid kenbaar gemaakt met veel mediatam-tam om net zo snel weer te vertrekken. Dat falen heeft geleid tot grote twijfel over de zakelijke waarde van virtuele werelden. Toch voorspelt ze dat synthetische werelden binnen vijf jaar een dominante positie in zullen nemen op het gebied van merkbekendheid en merkentrouw. Ondernemingen die nu al aanwezig zijn in die werelden zullen dan ook een groot concurrentievoordeel hebben.
Internetbubbel
Toch zijn er risico’s, vergelijkbaar met die in een online omgeving. Je ziet zelfs overeenkomsten tussen de internetbubbel eind jaren ’90, waarin veel bedrijven niet in staat waren zichzelf staande te houden in die – toen nieuwe – omgeving. "Hoewel er nog niet veel regelmatige gebruikers van virtuele werelden zijn, zullen degenen die de mogelijkheden nu al onderzoeken en begrijpen, de klanten van morgen voor zich winnen. Om dat te realiseren moeten bedrijven zich nu al in de virtuele markt en zijn bezoekers verdiepen."