18 april 2008 -
De marketing manager maakt zich in 2008 vooral zorgen over veranderingen in de markt en het consumentengedrag. Intern vormen budget en personeel de grootste uitdagingen. Dat blijkt uit wereldwijd onderzoek van Forrester, zo meldt Marketing Online.
De meeste CMO’s maken zich zorgen om de ontwikkelingen in de markt. Bij 85 procent van de Amerikaanse marketeers en 75 procent van degenen in opkomende economieën zorgt dit onderwerp voor de nodige stress. In Europa is het een ander verhaal: slechts 40 procent van de Europese marketeers maakt zich hierover zorgen. Een op de drie marketeers heeft moeite om de veranderingen in consumentengedrag en de markttrends bij te benen.
Multichannel communicatie en interne dilemma's
In de VS en Europa hebben zeventien procent van de respondenten moeite met de implementatie van multichannel communicatie, vier maal zoveel als in de emerging markets. Intern kijken de meeste marketeers naar personeel en budget. De helft van de Europese marketeers maakt zich zorgen over operations en teamopbouw, in de VS ligt dat percentage op 36 procent, in de emerging markets op slechts vier procent.
Strategie
Bovengenoemde zorgen krijgen echter lang niet altijd een plek in de marketingstrategie. De langetermijnstrategie ziet er volgens Forrester vaak heel anders dan de kortetermijnplanning, met name de Amerikaanse marketeers hameren wat betreft korte termijn op marktontwikkelingen (85 procent), maar laten hun strategie er (nog) niet door bepalen (31 procent).
Volgens Forrester moeten de meeste CMO’s zich dan ook minder zorgen maken over tactieken en meer over hun strategie. Zo breken veel CMO’s hun hoofd over multichanneltactieken, terwijl de early adopters deze tactieken allang onder de knie hebben en zo veel geld besparen.
Drie strategische onderwerpen
Marketeers zouden volgens Forrester aan deze drie strategische onderwerpen moeten werken:
1. Globalisatie
Slechts tien procent van de marketeers houdt zich bezig met de uitbreiding van het merk in nieuwe markten en dat is te weinig, aldus Forrester.
2. Implementatie van nieuwe technologieën
Waarom maken marketeers zich zoveel zorgen over veranderend consumentengedrag? Omdat ze geen goede data hebben om tot de juiste inzichten te komen, concludeert Forrester.
3. Een betere relatie met het bureau
Forrester refereert hier aan een eerder onderzoek: The Connected Agency. Bureaus zouden hun inzchten moeten halen uit social networks en als intermediair moeten optreden tussen klant en consument.
Bron:Marketing Online
Grappig om terug te lezen hoe hier ruim 10 jaar geleden over gedacht werd. Denk dat er inmiddels veel veranderd is, echter dat er ook zeker nog relevante thema's tussen staan die nog steeds vandaag de dag een rol spelen.