Uw feedback is bepalend voor de prestaties op de werkvloer
15 april 2008 -
De prestaties van werknemers worden voor een groot deel bepaald door leiderschap en feedback. Dat meent Léon Keemer, directeur van het onderzoeks- en adviesbureau Benz & Benz op MD Weekly.
De prestaties van werknemers steunen op een complex netwerk van mechanismen, moderatoren en persoonlijkheidskenmerken. Het leiderschap binnen een organisatie beïnvloedt het geloof in eigen kunnen van medewerkers en speelt tevens een rol bij het vaststellen van doelstellingen.
Betrokkenheid telt
Medewerkers die zich meer betrokken voelen bij een organisatie presteren beter dan medewerkers die niet betrokken zijn. Betrokkenheid wordt gevormd door intrinsieke taakkenmerken, zoals uitdaging en autonomie. Dat is belangrijker dan extrinsieke kenmerken zoals loon en arbeidsomstandigheden. Het functioneren van een medewerker is tevens afhankelijk van zijn gezondheid.
Bron:Kwaliteit in Bedrijf, MD Weekly
Ik heb het al meermalen als reactie op dit soort artikelen geschreven, dus is er weinig nieuws onder de zon.
Erger nog, in de jaren 70 van de vorige eeuw publiceerden Hackman en Oldham in The Journal for Applied Psychology deze theorie reeds in het artikel ''Motivation through the design of work''
In het model dat ze daar presenteerden worden autonomie en feedback al als belangrijke motivatoren aangehaald (naast de belangrijkheid, de toegevoegde waarde van de baan, de identificatie met de baan en gevarieerdheid in taken).
Wat overigens iedere keer wordt vergeten is dat Ambitie van de medewerker een intervenierende variabele is. Heeft de medewerker geen ambitie dan werkt motivatie niet echt.
Het ware goed als deze theorie meer aandacht krijgt in de diverse management trainingen en op de opleidingsinstituten, dan hoeven naar free publicity hunkerende managers van adviesbureaus tenminste niet meer met oude wijsheden aan te komen als ware het hemelbestormende nieuwe inzichten.
OPTIMALE BETROKKENHEID
Helemaal mee eens. Probeer dus op de hoogte raken van de capaciteiten, de breedte van de ervaring en de diepte van de kennis van uw medewerkers.
Geachte lezers,
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het merendeel van de lezers het met bovenstaande eens. Graag zou ik eens reacties krijgen vanuit de groep die managementboeken lezen uit het jargon : Hoe word ik een rat? Groeten Gerrit Michels. www.germarmich.com
@Gerrit,
Ik heb ''hoe wordt ik een rat'' met belangstelling gelezen en eerlijk gezegd heb ik er ook wel een beetje van geleerd.
Ik weet eigenlijk niet wat het met dit artikel te maken heeft, al is het wel zo dat een echt goede rat van deze wetenschap goed gebruik kan maken. Hoe? Het geheim van de smit dat ik niet eventjes ga openbaren.
Overigens kan ik de lezers van ''hoe wordt ik een rat'' aanbevelen ook eens ''hoe vang ik een rat'' te lezen. Ken je de wapens van de tegenstanders, dan is het eenvoudigers hem te verslaan per slot.