14 april 2008 -
Een van de kenmerken van succesvolle ondernemingen is dat hun ‘strategy statement’ duidelijk is en kort en bondig samen valt te vatten. Dit zeggen onderzoekers van de Harvard Business School op MD Weekly.
Zo`n strategy statement moet altijd beginnen met de doelstelling. Omdat veel ondernemingen tegenwoordig in meerdere markten actief zijn, is het verder belangrijk om de scope van de business te formuleren. Het allerbelangrijkste is misschien wel dat de onderneming een duidelijk `sense of advantage` heeft. Dat wil zeggen dat de onderneming over de specifieke middelen moet beschikken om de doelstelling(en) te realiseren.
Belangrijke inzichten
Voor het definiëren van doel, scope en advantage moeten wel bepaalde compromissen gesloten worden. Streeft een onderneming naar groei of schaalgrootte, dan gaat dat in de regel ten koste van de winstgevendheid. Focust een bedrijf op institutionele klanten, dan zal het minder aandacht besteden aan de retailklanten. Voor het ontwikkelen van het statement zijn vereist: een goede kennis van de industrie, de klantsegmenten en de specifieke manieren waarop deze bediend worden. Ook is het belangrijk om inzicht te hebben in de huidige strategieën van concurrenten en de mogelijke toekomstige mutaties hiervan.
Bron:Harvard Business Review, MD Weekly
Een van de kenmerken van succesvolle ondernemingen is dát ze in staat zijn om hun visie en doelstelling kort en bondig op te stellen. Dat lijkt misschien hetzelfde, maar komt neer op een geheel andere beweging. Het risico - als je het al een risico wilt noemen - is dat managers/ consultants die gecharmeerd zijn van dit artikel, de aanwijzingen willen volgen. Als ze vervolgens al in staat zouden zijn om een kort en bondige visie neer te zetten, - grote kans op chaos en onenigheid - is het nog de vraag of de rest van de organisatie er al iets mee zou kunnen. Begrijp me goed: het artikel op zich klopt wel, maar het wordt hier bijna gepresenteerd of iedereen deze IKEA-kast in elkaar kan zetten als ze de handleiding maar goed volgen. Helaas zit het wat ingewikkelder in elkaar. En nee, ik kan u ook niet helpen aan een handleiding die overal toepasbaar is. Gemakkelijke kritiek? Ja en nee. Ik heb geleerd dat grote doelstellingen best bereikbaar zijn, mits men er de tijd voor neemt en zorgt dat de noodzakelijke basiselementen aanwezig zijn. Ik kan er enkele noemen, zoals duidelijk leiderschap, commitment, identiteit, vertrouwen, voldoende vaardigheden. Het zijn weliswaar vaak dezelfde bouwstenen, maar je kan ze niet voor iedere organisatie hetzelfde hanteren. Ergo: deze handleiding klopt wel, maar werkt niet.