9 april 2008 -
Lezers van sponsored magazines hebben een sterkere relatie met en positiever beeld van de bedrijven die deze bladen uitbrengen dan niet-lezers. Dat blijkt uit onderzoek van Cendris, gepubliceerd in Tijdschrift voor Marketing.
Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 11.500 lezers en niet-lezers van negen relatiemagazines uit drie verschillende sectoren (automotive, financials en retail). Cendris onderzocht zowel de klantrelatie, het imago en het gebruik.
Sterkere band
De lezers van de magazines vinden het bedrijf achter het tijdschrift aanmerkelijk aantrekkelijker dan de niet-lezers. Lezers zijn tevredener, hebben meer vertrouwen, ervaren een sterkere emotionele band, zijn meer bereid de relatie voort te zetten, staan minder open voor alternatieve aanbieders, zijn minder gevoelig voor prijs en zijn meer bereid het bedrijf bij anderen aan te bevelen. Kortom: lezers zijn meer vertrouwd met en hebben meer gemeen met de verspreider dan niet-lezers. Ook zijn de lezers van relatiemagazines een stuk positiever over het imago van de betreffende bedrijven dan niet-lezers.
Het hele onderzoek staat in het aprilnummer van het Tijdschrift voor Marketing.
Bron:Marketing Online