zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Schoolverlater is niet creatief genoeg

3 april 2008 - Amerikaanse ondernemingen scheppen nogal eens over hun innovatieve vermogen maar nu scholen een generatie afleveren die nauwelijks creatief kan denken of effectief kan communiceren ziet de toekomst er somber uit.

Volgens onderzoek van The Conference Board gelooft de meerderheid van de leraren en werkgevers dat creatief denken en effectief communiceren steeds belangrijker wordt. Toch blijkt uit onderziek van Americans for the Arts en de American Association of School Administrators, dat training op die gebieden slechts minimaal gegeven wordt. Tegelijkertijd zijn bedrijven van plan minder afgestudeerden aan te nemen, zo blijkt uit onderzoek van Monster. Degenen die wel een starterspositie bemachtigen kunnen overigens wel rekenen op betere arbeidsvoorwaarden en een hoger startsalaris. 



Oplossen versus onderkennen
Uit het onderzoek van de Conference Board blijkt ook een duidelijke kloof tussen wat werkgevers willen van afgestudeerden en wat scholen belangrijk achten als het creatief denkvermogen betreft. Beide zijn het erover eens dat nieuwe gedragspatronen en de integratie van kennis uit verschillende disciplines belangrijk zijn om creatief te kunnen zijn, maar daarna beginnen de verschillen. Zo vinden werkgevers probleemstelling en –omschrijving het allerbelangrijkste en scholen probleemoplossend vermogen. Zeven van de tien leraren nemen aan dat werkgevers liever creatieve denkers hebben dan technisch onderlegde mensen, maar dat geldt slechts voor de helft van de werkgevers. 

Creatieve vakken
Meer dan acht van de tien ondernemingen die creatieve mensen nodig hebben, zeggen er moeite mee te hebben de juiste personen te vinden. Dit duidt volgens Americans for the Arts op de noodzaak van kunstzinnige vakken in opleidingen.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tijdsdruk slecht voor kwaliteit denkwerk
 Werknemers hebben tijd nodig om creatief te zijn
 Tien kenmerken van effectieve probleemoplossers
 Managementinnovatie belangrijker dan technologische innovatie
 Topmanager raakt gefrustreerd over innovatie
 
 
reacties
 
gerard  |   | 
4-04-2008
 | 
16:10 uur
scheppen nogal eens over... (op)??
onderziek...??
Sonja Tranchet  |   | 
7-04-2008
 | 
09:07 uur
In het onderwijssysteem blijft men schrappen in de reeds beperkte creatieve vakken,er ontstaat een nog groter impact.Alles blijft uiterst prestatiegericht, de complexer wordende leerstof word er ingestampt,teveel plicht, teweinig ruimte om de creatieve geest van elk individu te laten scheppen,vormen,ontdekken ...
Paradoxaal gegeven als men bedenkt dat precies de tekorten aan verplichte creatieve vakken, op termijn een cruciaal tekort creëert op de toekomstgerichte arbeidsmarkt.
Het is bewezen dat een prikkelen van beide hersenhelften (brainbalancing)kennis en vaardigheden verhoogt.
Zelfs de specifieke vakkennis wordt ruimer,zowel in detail als overzichtelijk 'gescand' ,probleemoplossend werken wordt makkelijker door o.a.een creatieve aanpak. Een oproep aan het Ministerie van Onderwijs om méér vakken waarin de re- hemisfeer een grotere rol inneemt, in het verplichte lessenpakket op te nemen.'Mindmapping' kan een goede start zijn.
A Velstra  |   | 
7-04-2008
 | 
15:12 uur
Afgelopen vrijdag heb ik MindMappen met MindManager mogen introduceren bij een 50-tal docenten op een ROC.

De reacties varieren van twijfel: Waarom doen we dit niet al veel langer, als het zo goed schijnt te werken; tot enthousiasme: Dit ga ik doen.

Mijn ervaring is dat de leerlingen vaak worden afgerekend op hun taal- en rekenvaardigheid. Ze besteden daar zoveel energie aan dat de creatieve kant van hun brein wordt onderbenut.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10