3 april 2008 -
Marketeers hebben de beschikking over heel veel klantinformatie. Maar die wordt zelden of nooit gebruikt voor een betere service of voor het behoud van klanten zo schrijft Marketing Online.
Deze onbekendheid met en onwil om echt werk te maken van databasemarketing, blijkt uit rondetafelbijeenkomsten die SPSS hield met marketing managers en directeuren uit de telecommunicatie, retail en financiële wereld.
Individuele benadering Vooral in de telecommunicatiebranche heerst de mening dat klanten steeds meer op individuele basis moeten worden bediend: per klant vaststellen wat u hem wilt aanbieden. Klanten hebben een beperkte aandacht voor aanbiedingen, dus als u op wilt vallen, moet het aanbod op maat zijn. Marketing zou daarom steeds meer gedreven moeten worden door analytische tools om individuele acties te bedenken, luidt de weinig verrassende conclusie van de software-leverancier.
Goede tools
Volgens veel marketeers zit het knelpunt in de vertaling van data naar acties. De marketeer ontsluit steeds meer kanalen en bouwt meer contacten op, maar het wordt steeds lastiger om al die data te beheren en te analyseren. Men verwacht dat de komende jaren veel bedrijven zullen overstappen naar Customer Intelligence. Dat vergt volgens hen een ommezwaai in het denken van marketeers. Performancegericht zijn en technologisch denken worden steeds belangrijker.
Bron:Marketing Online
dat de klant veranderd is dat riepen we eind vorige eeuw al. De klant laat zich niets meer aanpraten maar komt met een vraag, een probleem en hij wil een antwoord een oplossing.
In mijn presentaties in den lande roep ik dat al jaren. ''De klant komt echt niet om te praten over het weer'' (een keer stak een man zijn vinger op en riep ''Nou bij ons wel'', Harrie Otten had gelijk ja).
De ICT heeft zich erop gestort met hun CRS systemen, maar een systeem heeft nog nooit een oplossing gebracht, zeker niet waar communicatie tussen mensen de hoofdzaak is. Het gaat om een attitude verandering en dat bereik je nooit en te nimmer met een ICT oplossing.