1 april 2008 -
Toen de kredietcrisis in het derde kwartaal van 2007 opkwam, waren bestuurders en senior managers nog vol vertrouwen over hun mogelijkheden om risico's en kansen te managen. Leidinggevenden onderschatten de risico’s of zagen het niet aankomen.
Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek van Towers Perrin naar risicomanagement onder 1452 CEO's, CFO's en het senior management van grote ondernemingen. Het onderzoek werd gehouden aan de vooravond van de kredietcrisis. Falco Valkenburg, partner bij Towers Perrin: " Het optimisme en vertrouwen dat men toen had, is achteraf gezien niet gerechtvaardigd."
Risicomanagement
"De belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat organisaties de neiging hebben om in goede tijden kansen te overschatten en bedreigingen te onderschatten, terwijl ze in slechtere tijden het omgekeerde doen en dus zakelijke kansen laten schieten. Dat onderschrijft de noodzaak van een consistente benadering van kans- en risicomanagement. Zowel in goede als in slechte tijden," aldus Valkenburg.
Betrokkenheid personeel
De deelnemende bestuurders is gevraagd de kansen en risico's ten aanzien van 27 verschillende thema's aan te geven, opgesplitst in 4 categorieën: strategisch, financieel, operationeel en personeel. Van deze vier categorieën vertegenwoordigt het personele thema zowel het grootste risico om de bedrijfsdoelstellingen niet te halen (vier procentpunt meer dan financiële thema's) als de beste kans (gelijke score met strategische thema's) om succes te hebben. Gebrek aan betrokkenheid van werknemers wordt vooral gezien als risicofactor en een grote mate van betrokkenheid is nummer twee als kansfactor.
Verschillende gezichtspunten
CEO's en CFO's van ondernemingen zien de voornaamste risico's vooral in de portefeuille van de collega bestuurder. De CEO bijvoorbeeld zet twee financiële thema's bovenaan, namelijk loonkosten en kredietrisico's. De CFO ziet vooral risico's op het strategische vlak, zoals consumentenvraag en business development.
Wanneer de uitkomsten van het onderzoek worden uitgesplitst naar sectoren zijn de nodige verschillen te ontdekken. Bij banken staan kredietrisico's op nummer één, verzekeraars zien concurrentie als het grootste risico en de industrie maakt zich vooral zorgen over stijgende kosten van grondstoffen. Organisaties die concurreren op merkherkenning, uitstekende service of uitmuntende processen (operational excellence) noemen vaak risico's die samenhangen met de personele thema's en de arbeidsmarkt: het aantrekken, behouden en de betrokkenheid van werknemers en loonkosten.